ВПЛИВ КОЛЬОРУ НА ЕМОЦІЇ ЛЮДИНИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2011

ВПЛИВ КОЛЬОРУ НА ЕМОЦІЇ ЛЮДИНИ

10.12.2024 21:37

[1. Інформаційні системи і технології]

Автор: Корбан Юрій Вікторович, викладач спеціальних дисциплін, Комунальний заклад «Одеський художній коледж ім. М.Б. Грекова», м. Одеса; Корбан Ганна Володимирівна, викладач спеціальних дисциплін, Комунальний заклад «Одеський художній коледж ім. М.Б. Грекова», м. Одеса


Сучасні дослідження показують [1-3], що кожна емоція асоціюється у людини зі своїм специфічним колірним тоном і насиченістю. Це відноситься до найвищих соціальних, а також до художньо-естетичних емоцій, таких як захоплення, сором, ненависть та ін.. За даними досліджень Ч. Ізмайлова при поданні колірного тону у вигляді безперервного континууму, більшість людських емоцій можна розташувати в певних колірних гамах: синій, синьо-червоний (пурпурний і малиновий), червоної і помаранчевої, жовтої. Менше емоцій у колірній гамі від зеленого до зелено-синього, і ще менше в гамі зелено-жовтого або білого кольору. На думку Б. Паскаля, людина, наділена розумом і пристрастями, безперервно воює сама з собою, бо приміряється з розумом тільки тоді, коли бореться з пристрастями, і навпаки. Тому вона завжди страждає, завжди роздирається протиріччями. Категорія «щастя», у дітей, що диференціюються, які чітко відокремлюють погане від хорошого, частіше асоціюється з червоним кольором, а у амбівалентних, які  позначили одним кольором протилежні моральні категорії - з жовтим. Категорія «справедливість», у дошкільнят, що диференціюються, виступає в помаранчевих тонах, у амбівалентних - синіх. Категорія «захоплення» у дітей, що диференціюються, асоціюється з червоним кольором, у амбівалентних - з червоним і жовтим. Негативні емоції більшість дітей фарбують у коричневий і чорний кольори. Проте шкала улюблених кольорів людини змінюється протягом усього життя. Загалом можна вказати на перевагу червоного кольору усім іншим кольорам дітьми дошкільного віку, а у дорослих – самий улюблений колір синій, потім червоний. Якщо розглядати середню послідовність ваших улюблених кольорів, то її можна розмістити в такій послідовності: синій – червоний – зелений – фіолетовий – помаранчевий – коричневий – пастельні тони – чорний – білий. За кольорами абсолютної переваги можна визначити характер людини і його психотип. Відкидання кольору означає наявність страхів і конфліктів в тій області, яку символізує знехтуваний колір. Наявність у виборах діагональних стрибків щодо буклету говорить про імпульсивність, взбаламошеність,  непослідовність  випробуваного.

Розроблений Г. Фрілінгом тест «Кольорове дзеркало» дозволяє вивчити спектр особистісних показників, таких як спрямованості, широти життєвих мотивів та динаміки забезпечення психічних процесів. На думку В. Тимофєєва і Ю. Філімоненко, у наукових працівників ставлення до розробленого колірного тесту М. Люшера, до методики тестування, переважно негативне, у зв'язку з відсутністю процедури валідізації та перевірки надійності його роботи, а суто якісний характер оцінювання результатів тестування ускладнює їх використання в прикладних наукових дослідженнях. На відміну від суто емпіричного підходу до колірної методики М. Люшера, Л.  Собчик був розроблений адаптований варіант кольорового тесту М. Люшера і поглиблена інтерпретована схема, обґрунтована теоретично і підтверджена багаторічним досвідом досліджень. Метод Л. Собчик заснований на показниках слабкості і сили нервових процесів, переважувань трофотропних або ерготропних тенденцій і містить два полярних або «чистих» типа (сильної) 1-й вибір червоного кольору та (свіжий) 1-й вибір синього кольору і два змішаних (синьо-зелений і червоно-жовтий). Даний метод дозволяє на підставі використання оригінального стимульного матеріалу виявити індивідуально-особистісний паттерн людини, визначати її токологічні властивості, тип реагування, емоційний стан на момент обстеження. Індивідуально-особистісні властивості визначаються вибором основних кольорів. У розробку теорії сприйняття кольору внесли свій внесок дослідники Є. Бажин і А. Еткінд, які створили колірний тест відносин і різні його модифікації,  тест для дошкільнят. 

Як вважає О. Орєхова, будь-яка методика, що використовує колір, так чи інакше має справу з емоціями. Проблема емоції в структурі особистості вперше була розглянута В. Мясіщевим в його теорії відносин, куди він включив відносини людини, які виступають як структуроутворюючий вид психічних явищ, що визначають активність особистості. Застосування кольоро - асоціативного експерименту є реалізацією факту переваги емоцій і дозволяє проникнути в глибинні шари психічної організації соціального досвіду, складного для усвідомлення і вербалізації у віці від шести років до 11 років. У тесті «Будиночки» розробленому О. Орєховою, дитина виражає свої емоції, які представлені у вигляді «мешканців» будинків, які дитина розфарбовує, підбираючи потрібний колір. Процедура тесту припускає розфарбовування як вираження особистісного ставлення до певних соціальних категорій і складається з трьох завдань з розмальовування. У першому завданні дитина виробляє просте ранжируванні кольорів за ступенем переваги кожного кольору. У другому завданні дитину просять підібрати відповідний колір для будиночків, в яких «живе» ряд моральних соціальних категорій. Колір при цьому служить мірою оцінки, суб'єктивною шкалою переваги даної категорії. 

У третьому завданні відбувається підключення кольоро - асоціативного ряду емоцій дитини до різних видів діяльності в дитячому садку, до самого дитячого садка, який дитина відвідує. Дитина вибирає для себе соціальний об'єкт уподобання самостійно, вибирає для нього заняття і тільки потім розфарбовує у відповідний колір, визначаючи своє ставлення до даної цінності. Після розфарбовування будиночків видно всю систему особистісних відносин дитини, її соціальних переваг і цінностей, варіанти особистісного розвитку, а деколи біль, нерозуміння, накопичені дитиною образи в період педагогічного спілкування з однолітками і вихователями.

Література 

1. Максименко Ю. Б. Психоэмоциональность  личности: некоторые  аспекты  изучения 

/ Ю. Б. Максименко,  Ю. В.  Корбан  //  Причорноморські психологічні студії. – Одеса: НУ «Одеська юридична академія». – 2017. – Вип.2. – С. 8-12.  

2. Корбан Ю.В. К проблеме построения минимального суммарного цветового 

восприятия / Ю. В. Корбан // Науковий вісник. – Одеса: ПНПУ ім. К.Д. Ушинського. - 2015. - №1. – С. 69-76. 

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021



Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукова спільнота - інтернет конференції

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Інформаційне суспільство: технологічні, економічні та технічні аспекти становлення