ЦИФРОВІ ІНСТРУМЕНТИ ДЛЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВЧИТЕЛЯ ВЕЛИКОЇ БРИТАНІЇ
01.11.2024 20:12
[1. Інформаційні системи і технології]
Автор: Губіна Світлана Іванівна, кандидат педагогічних наук, доцент, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м.Вінниця
Освітня політика європейських країн спирається на основні пріоритети задекларовані в настановах Європейського Союзу, перспективних планах розвитку економіки країни. Цифрова програма для Європи (Digital Agenda for Europe) є однією із семи головних ініціатив стратегії Європейської Комісії "Європа 2020" [5]. У програмі визначено ключову роль інформаційно-комунікаційних технологій, використання яких мають сприяти у досягненні поставлених цілей – створення цифрової економіки. Стратегія єдиного цифрового ринку побудована на виконанні трьох основних умов: забезпеченні кращого доступу споживачів до цифрових товарів та послуг по всій Європі; створенні належних умов для підтримки, удосконалення цифрових мереж і послуг; максимізації зростання потенціалу цифрової економіки [6].
Вагоме значення у цьому процесі надається освіті. У 2017 році була прийнята Цифрова стратегія Великої Британії 2017 (UK Digital Strategy 2017) [2] спрямована на розвиток цифрової конкурентоспроможної економіки країни, яка потребує відповідно підготовлених спеціалістів у різних сферах економіки з високим рівнем ІК-компетентності.
У 2018 році було розроблено План дій з цифрового навчання (The Action plan on Digital Learning) [1] з метою модернізації освіти та навчання, забезпечення фінансуванням наукових досліджень та інновацій, підтримки і впровадження цифрових технологій в освітній процес, оцінювання прогресу й рівня цифровізації закладів освіти.
Відповідно до поставлених цілей Цифрової стратегії Великої Британії у 2018 році було розроблено і впроваджується Освітня технологічна стратегія (EdTech strategy), що підтримує створення та оновлення різноманітних програм, онлайн-сервісів, продуктів та інструментів, які використовуються у різних ланках системи освіти [4]. Освітянами країни, викладачами-практиками, урядовцями було проведено дослідження і аналіз вже існуючих пропозицій з боку компаній-постачальників освітніх послуг та їх продукції. З величезної кількості перевірених і протестованих навчальних інструментів виділено декілька, які рекомендовані для використання у професійній діяльності освітян Великої Британії. Одними з найбільш популярних можна зазначити такі, як:
Twinkl - освітня видавнича компанія з інноваційними напрямами роботи, яка об’єднує освітян різних континентів (Велика Британія, США, Австралія). На сайті компанії розміщені плани уроків, навчальні інструменти, інтерактивні навчальні ігри.
Nearpod – навчання через мобільні пристрої. На сайті розміщені інтерактивні уроки, розроблені фахівцями з різних предметів для всіх рівнів середньої освіти. Nearpod дозволяє вчителям імпортувати уроки з будь-якого типу файлів, додаючи інтерактивні елементи, веб-посилання або відео.
Kahoot! - платформа, яка надає можливість вчителям самостійно і професійно створювати навчальні ігри, заохочуючи і мотивуючи учнів до командної співпраці, досягнення освтніх цілей, підвищення рівня цифрової грамотності, зацікавленості в освоєнні наданого матеріалу.
Buncee – інструмент, який сприяє впровадженню концепції 4С впродовж навчального процесу, розвиваючи критичне мислення, спілкування, співпрацю і творчість. Buncee дає можливість зробити спільний графічний дизайн, записувати аудіо та відео, використовувати YouTube і Pixabay тощо. Вчителі інтегрують Bunceе як інструмент для індивідуалізованого, диференційованого навчання, вивчення мов, спеціальної освіти.
Matific - збірник математичних ігрових онлайн-вправ, за допомогою яких учні навчаються розв’язувати задачі та критично мислити.
Wakelet - платформа дозволяє швидко організовувати та обмінюватися контентом зі своїми учнями, надавати завдання і формувати портфоліо. Надаєтся можливість започаткувати інтерактивні колекції, створювати свою цифрову розповідь, використовуючи відео, повідомлення соціальних медіа, доповнюючи статтями, подкастами, зображенням, нотатками та інше.
Education City - один з провідних ресурсів онлайн-навчання, які охоплюють англійську мову, математику, природничі науки, обчислювальну техніку, французьку, іспанську та англійську як додаткову мову. Пропонуючи різноманітні типи контенту, ресурс підходить для груп, класів, а також персоналізованого навчання. Як ресурс, що базується на навчальному плані, Education City відображається у навчальних програмах Великої Британії.
Кількість навчальних програм, курсів постійно зростає й оновлюється [3]. Уряд Великої Британії приділяє особливу увагу розробці та впровадженню онлайн-курсів і програм для розвитку цифрової грамотності вчителів, рівень якої впливає на відповідну підготовку учнів щодо їх подальшого життя у цифровому суспільстві.
Література
1. Digital Learning and ICT in Education. European Commission, official website. URL: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/policies/digital-learning-ict-education
2. UK Digital Strategy 2017 URL: https://www.gov.uk/government/publications/uk-digital-strategy/uk-digitalstrategy
3. Губіна С.І., Губиліт Н.І., Ярова Л.В. Інформаційно-комунікаційні технології як засіб діалогізації навчання. Інформаційне суспільство: технологічні, економічні та технічні аспекти становлення: матеріали міжнародної наукової інтернет-конференції (Тернопіль, 13 липня 2021 р.) Випуск 60. 2021. С. 15-17. http://www.konferenciaonline.org.ua/arhiv-konferenciy/arhiv-konferenciy13-07-2021
4. Освітня технологічна стратегія (EdTech strategy). URL: https://www.etfoundation.co.uk/supporting/support-practitioners/edtech-support/edtech-strategy-2018-21/
5. Фрицюк В.А., Губіна С.І, Баюрко Н.В. Е-навчання як один із засобів підготовки майбутніх педагогів до професійного саморозвитку. Вісник науки та освіти. 2023. Вип. 9(15). С. 743-757. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/vno/issue/view/180/271
6. Цифрова програма для Європи (Digital Agenda for Europe) Digital Single Market Strategy. European Commission, official website. URL: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/europe-2020-strategy