СТАЛИЙ РОЗВИТОК РЕГІОНАЛЬНОГО РИНКУ ТУРИСТИЧНО-РЕКРЕАЦІЙНИХ ПОСЛУГ
06.10.2024 12:27
[2. Економічні науки]
Автор: Олійник Ольга Степанівна, кандидат економічних наук, доцент, Кам’янець-Подільський національний університет ім. Івана Огієнка, м. Кам’янець-Подільський
Сталий розвиток туризму та рекреації будь-якого регіону є досить складним багатоплановим процесом, який потребує ефективного використання та раціонального поєднання інфраструктурного, фінансово-економічного, кадрового та інноваційного потенціалу. Промоція місцевих туристично-рекреаційних та курортних територій спрямована на вирішення стратегічних завдань: створення сучасного конкурентоспроможного туристсько-рекреаційного комплексу (далі ТРК), що забезпечує соціально-економічний розвиток регіону, а тим більше підвищення якості життя населення. та зміцнення здоров'я населення. Сучасний рівень розвитку ТРК України вимагає формування ефективної системи управління її розвитком, яка б визначала мету, завдання, принципи та інструменти ринкового та державного регулювання.
Незважаючи на наявний багатий туристсько-рекреаційний потенціал, Україна мало відома на світовому ринку туристично-рекреаційних послуг і займає малий процент від світового обсягу послуг. Сталий розвиток туризму став можливим завдяки сучасним технологіям ефективної організації туристично-рекреаційного простору. Світовий досвід показує, що до найпрогресивніших технологій відносяться створення спеціальних економічних зон туристсько-рекреаційного типу; туристично-рекреаційні кластери муніципального, міждержавного, регіонального, міжрегіонального (національного) та транскордонного (міжнародного) рівнів; інноваційні технології просування регіонів і країн на національному та міжнародному туристичних ринках; технологія наукового забезпечення та кадрового забезпечення індустрії туризму.
Україна має всі необхідні умови для ефективного функціонування туризму. Проте слід виділити низку актуальних проблем, які перешкоджають його постійному розвитку та виходу на міжнародний ринок туристично-рекреаційних послуг: по-перше, воєнний час; по-друге, нерозвинена інфраструктура курортних зон; по-третє, високий рівень зношеності матеріально-технічної бази підприємств; по-четверте, недостатня кількість кваліфікованих кадрів; по-п’яте, нерівномірність розвитку туристично-рекреаційного потенціалу; по-шосте, сезонність функціонування засобів розміщення; по-сьоме, висока частка нелегальних послуг розміщення відпочиваючих тощо.
На території України в даний час функціонує низка колективних санаторно-курортних організацій і готелів, з них частина надають спеціалізоване санаторно-курортне лікування, або надають оздоровчі послуги, а також надають послуги з тимчасового проживання. За останні роки модернізовано частина санаторно-курортних і готельних організацій. Основний потік туристів припадає на 3-зіркові готелі та приватний сектор.
До перспектив розвитку ТРК України відносяться: збільшення частки короткострокових турів; зростання попиту на індивідуальні тури; попит на сімейні готелі, зростання сегментів ринку для осіб «третього, четвертого віку» та людей з обмеженими можливостями; інтерес до медичних послуг та охорони здоров'я під час подорожей тощо.
Одним із найбільш швидкозростаючих сегментів туристичного ринку є доступний туризм. Доступність гарантується у всій індустрії туризму на національному та місцевому рівнях, починаючи зі створення умов для трансферу, проживання, харчування та дозвілля для людей з обмеженими можливостями, людей з дієтичними обмеженнями тощо. Сьогодні до десяти процентів усіх туристів у світі – це люди з особливими потребами, які часто подорожують із родичами чи друзями. Слід зазначити, що метою доступного туризму є не лише залучення людей з інвалідністю до туристичних подорожей. Потенційними споживачами цієї частини туристичного ринку також є люди похилого віку та молодь, студенти та сім'ї з маленькими дітьми, які потребують особливого ставлення з різних соціально-економічних причин.
Політика доступності даного виду туризму повинна бути орієнтована на вік, фізичні характеристики та обмежені можливості (пандуси, широкі двері, ліфти та підйомники, покажчики) і передбачати відповідно до них засоби розміщення (готелі), транспорт та його інфраструктуру (аеропорт, вокзал, дорожні служби). Регіони для розвитку цього виду туризму повинні бути доступними для всіх видів транспорту, а об'єкти, розташовані в цих регіонах, повинні бути фінансово доступними. Туристам повинна бути забезпечена можливість пересування незалежно від фізичних чи соціальних умов і людських можливостей (соціальний туризм, літній туризм, туризм четвертого віку).
Для такої диверсифікації туристичних послуг необхідно стимулювати інвестиційну діяльність в регіоні. Для розвитку ТРК України необхідна ефективна робота її фінансового механізму, тобто оптимізація податкового, митного, валютного регулювання. Це забезпечить державне стимулювання припливу іноземних і вітчизняних туристів, розвиток депресивних курортних територій і соціального туризму; стимулювання надходження інвестицій до України, активізація середнього та малого підприємництва, розвиток системи їх мікрокредитування, субсидування заходів для реалізації інвестиційних проектів.
Література
1. Жук П.В. Оцінювання конкурентоспроможності туристично-рекреаційної сфе ри регіону: наукові підходи. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. 2022. Вип. 4 (156). С. 22—28. https://doi.org/10.36818/2071-4653-2022-4-4
2. Михайличенко Х.І. Інноваційний розвиток туризму: монографія. / Х. І. Михайличенко – Київ: Київ. нац. торг.- екон. ун-тю. 2012. 608 с.
3. Роїк О.Р., Копичинська М.Ю. Дослідження привабливості туристично-ре-креаційного комплексу на прикладі курорту Трускавець. Держава та регіо-ни. Серія: Економіка та підприємництво. 2021. No 4 (121). С. 36—42. URL: http://www.econom.stateandregions.zp.ua/journal/2021/4_2021/8.pdf