ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ВПЛИВУ КОЛЬОРУ НА ЕМОЦІЙНИЙ СТАН ОСОБИСТОСТІ
11.09.2024 14:54
[1. Інформаційні системи і технології]
Автор: Корбан Ю.В., викладач спеціальних дисциплін, Відділення «Живопис», Комунальний заклад «Одеський художній коледж ім. М.Б. Грекова, м. Одеса; Корбан Г.В., викладач спеціальних дисциплін, Відділення «Живопис», Комунальний заклад «Одеський художній коледж ім. М.Б. Грекова, м. Одеса
Психологічні особливості впливу кольору на емоційний стан особистості представлені на прикладі студентів художньої спеціальності.
Дослідження спрямоване на встановлення впливу кольору на емоційний стан особистості студентів І - ІІІ курсів живописного відділення КЗ «Одеський художній коледж ім. М. Б. Грекова». Особливість проведеного дослідження полягала у психодіагностиці відмінності індивідуальних реакцій студентів при впливі кольору на емоційний стан особистості до проведення занять і після занять з живопису в один і той же часовий інтервал. Дослідження проведено із застосуванням критерію точної вірогідності Фішера, непараметричного критерію значущості χ2, цільової функції, психодіагностики, заснованої на використанні «Активаціометра» Ю. Цагареллі [1], а також колірного тестування.
При проведенні дослідження впливу кольору на емоційний стан особистості студентів використовувався підхід, сутність якого полягала в орієнтації на процесуальні характеристики, такі як показники функціональної асиметрії півкуль головного мозку (ФАП) та психоемоційного стану (ПС), які вимірюються за допомогою «Активаціометра» Ю. Цагареллі. Активація півкуль головного мозку обумовлена кількістю задіяних нейронів і ступенем їх порушення у кожного досліджуваного студента. З урахуванням того, що психологічна структура особистості знаходиться у взаємозв'язку з психофізіологічними властивостями, хімічними процесами і психічним станом, то за показниками активації правої (АПП) і лівої (АПЛ) півкуль головного мозку і показником ФАП можна встановити рівень колірного впливу на психоемоційний стан особистості студента, який віддає перевагу певному кольору.
Будемо відносити до психофізіологічних властивостей нервової системи активацію і функціональну асиметрію півкуль головного мозку, до психічного стану – емоційне збудження, викликане впливом певного кольору. Так як психічні стани пов'язані з відчуттям і сприйняттям певного кольору, пам'яттю, мисленням, уявою, здатністю до художньої творчості, то функціональна діагностика дозволяє виявити суб'єктивні відчуття за ступенем активації півкуль головного мозку після колірного впливу. Був використаний принцип відносності інтерпретації результатів проведених вимірювань, при якому враховувався не абсолютний показник психоемоційного стану, а величина різниці між його індивідуальною нормою і показником після колірного впливу. Психофізіологічний стан до і після колірного впливу визначається колірним сприйняттям і кількісно визначається за результатами вимірювань ФАП головного мозку за допомогою «Активаціометра».
В процесі проведення досліджень необхідним атрибутом є облік більш повільної зміни психічних станів і більш швидкої зміни психологічних властивостей особистості студентів, а діапазон зміни психічних процесів більше, ніж діапазон зміни психічних станів і менше діапазону змін психологічних властивостей. При переважанні активації однієї півкулі над активацією іншої півкулі є функціональна асиметрія півкуль. Якщо визначена міжпівкульна врівноваженість, то півкулі головного мозку активовані однаково.
Теоретичною основою функціональної діагностики є сучасне уявлення про функціональну асиметрію півкуль головного мозку і перехресних взаємозв'язках між півкулями головного мозку і руками, а також про взаємозв'язки між потенціалами, що стікають з долонь і активацією півкуль.
При проведенні психофізіологічних досліджень були витримані вимоги стандартизації та однаковості проведення процедури дослідження, які полягали в забезпеченні уніфікації колірного матеріалу, процедури вимірювання, відсутності зовнішніх подразників, і оптимального часу вимірювань.
Було проведено тестування впливу червоного кольору на психофізіологічний стан студентів I і III курсів [2-4]. У тестуванні брала участь група з 28 студентів (16 студентів першого курсу та 12 студентів третього курсу). Було виявлено, що на 11 студентів першого курсу та двох студентів третього курсу червоний колір не чинив впливу на їх психофізіологічний стан, а п'ять студентів першого курсу та 10 студентів третього курсу визнали вплив червоного кольору на їх психофізіологічний стан.
Література
1. Цагарелли Ю. А. Системная диагностика человека и развитие психических функций:
учебное пособие / Ю. А. Цагарелли. – Казань: Познание, 2009. – 413с.
2. Корбан Ю.В. К проблеме изучения воздействия цвета на психофизиоло-гическое
состояние студентов / Ю. В. Корбан // Философия и социальные науки. – Минск: БГУ, 2015. - №1. – С. 89-93.
3. Корбан Ю.В. К проблеме построения минимального суммарного цветового
восприятия / Ю. В. Корбан // Науковий вісник. – Одеса: ПНПУ ім. К.Д. Ушинського. - 2015. - №1. – С. 69-76.
4. Максименко Ю. Б. Психоэмоциональность личности: некоторые аспекты изучения
/ Ю. Б. Максименко, Ю. В. Корбан // Причорноморські психологічні студії. – Одеса: НУ «Одеська юридична академія». – 2017. – Вип.2. – С. 8-12.