ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ МІЖНАРОДНИХ РИНКІВ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ. ДІДЖИТАЛІЗАЦІЯ
27.08.2024 13:00
[2. Економічні науки]
Автор: Фурманенко Ігор Русланович, аспірант інституту міжнародних відносин, Київський національний університет імені Тараса Шевченка
Освітні послуги характеризуються високою затребуваністю у всіх сферах економіки як України, так і зарубіжних країн, що становить їх постійну актуальність та постійних розвиток. Систему установ, підприєсмтв та організації, які у світі надають освітні послуги складають традиційні загальноосвітні школи, коледжі та університети, установи професійного навчання, онлайн заклади освіти тощо. Сучасна особливість освітньої послуги – це її цифровізація, створення онлайн шкіл тощо. Освіта тепер не є результатом відвідування освітньої будівлі, освіту можна здобути будь-якою мовою і у будь-якому місці.
Однак, на сьогодні все ж основними видами освітніх послуг вважаються послуги з надання початкової та середньої освіти; вища освіта; професійно-технічна освіта. Онлайн-освіта набирає обертів за останні 10 років, адже цьому сприяє утворення цифрових платформ, що пропонують курси та освітні програми шляхом використання Інтернет-технологій; а також масові відкриті онлайн-курси тощо. Великої популярності у сфері онлайн освіти набули мовні школи та програми ESL (школи та програми, присвячені викладанню іноземних мов та англійської як другої мови (ESL); програми мовного занурення та мовні курси онлайн).
Як і будь-який ринок послуг, міжнародний ринок освітніх послуг розподілений за регіонами: Північна Америка (США, Канада, Мексика); Німеччина, Франція, Великобританія, Італія тощо; ринок Азіатсько-Тихоокеанського регіону (Китай, Японія, Південна Корея, Південно-Східна Азія, Індія і т.д.); ринок Південної Америки (Бразилія та ін.); ринок Близького Сходу і Африки (Туреччина, країни Перської затоки, Африка).
Глобальний ринок освітніх послуг значною мірою обумовлений зростанням попиту на якісну освіту. Крім того, технологічний прогрес і все активніше використання «хмарних» технологій також відіграють важливу роль у подальшому розвитку ринку. Розвиток ринку також стимулює потреба в онлайн-освіті, яка є зручнішим й економічно ефективнішим способом навчання та надає доступ до освіти великій кількості студентів [2].
До обмежень сфери можливостей для глобального ринку освітніх послуг можна віднести зростання вартості цих послуг, недостатню обізнаність про онлайн-освіту та брак кваліфікованих викладачів. При цьому зростання вартості освітніх послуг є основним фактором, який обмежує розвиток світового ринку.
Основними тенденціями розвитку міжнародного ринку освітніх послуг є: новітні технологій в освіті; розвиток онлайн-освіти; зосередження на якості освітнього процесу; виникнення нових моделей навчання (дистанційне наприклад); попит на професійно-технічну освіту; висококонкурентність ринку освітніх послуг [1].
Міжнародний ринок освітніх послуг має власні переваги, зокрема, особистісний і професійний розвиток; доступність освіти; індивідуальний підхід до навчання; різноматіність навчання, можливість онлайн навчання; доступність інноваційних технологій у навчанні.
На шляху розвитку українських освітніх послуг на міжнародному ринку наявні і перешкоди, такі як: вартість освіти, обмежений доступ до мережі Інтернет у деяких населених пунктах, недостатнє державне фінансування освітніх послуг, що призупиняє розвиток освіти; бюрократичні перешкоди на шляху до інноваційної освіти; кадровий педагогічний голод тощо [1].
Технологічний прогрес і розвиток онлайн-платформ для навчання також суттєво вплинули на освіту, зробивши її доступнішою та зручнішою. Крім того, соціальні та економічні чинники, такі як зміна вимог ринку праці та бажання багатьох людей просуватися по службі, стимулюють потребу у цих послугах з метою задоволення мінливих професійних потреб.
Україна переживає воєнні часи, а отже попит української освіти за кордоном падає, через неможливість забезпечити безпеку перебування на території України іноземним студентам через військові дії.
Оскільки міжнародний ринок освітніх послуг увесь час розвивається, Україні, у період воєнного стану, буде все складніше експортувати на нього свої послуги, особливо зважаючи на теперішні обставини. Тому нашій державі потрібно вже зараз вжити відповідних заходів для підвищення конкурентоспроможності української освіти на його просторах.
Перелік використаних джерел
1. Pratiksha Dhekale. Educational Services Market Size, Share, Growth, Analysis, Trends and Forecast 2024-2030. URL: https://www.linkedin.com/pulse/educational-services-market-size-share-growth-trends-dhekale--34lzf/ (дата звернення: 26.08.2024).
2. Beart G. Looking to 2024: the challenges facing the education sector in the year ahead. URL: https://www.reed.com/articles/looking-to-2024-the-challenges-facing-the-education-sector-in-the-year-ahead (дата звернення: 26.08.2024).