ВИКОРИСТАННЯ ІГРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ЗПТО
09.04.2024 16:16
[3. Технічні науки]
Автор: Гилка Владислав Вікторович, студент, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, м. Чернівці; Деревянчук Олександр Володимирович, кандидат фізико-математичних наук, доцент, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, м. Чернівці; Томаш Василь Васильович, кандидат педагогічних наук, асистент, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, м. Чернівці
У сфері освіти сучасності спостерігається значне посилення ролі ігрових технологій, які сприяють трансформації педагогічних методик у інтерактивний та захоплюючий освітній процес. Цей феномен відкриває нові перспективи для особистісного розвитку здобувачів освіти, надаючи ефективні інструменти для оптимізації процесу засвоєння знань.
Використання ігрових методів у навчальному контексті вносить елементи гейміфікації та інтерактивності, що має позитивний вплив на залученість та мотивацію здобувачів освіти. Ігрова динаміка не лише підсилює емоційне залучення, але й сприяє глибшому осмисленню навчального матеріалу через більш захоплюючий освітній та розвивальний формат. Застосування технологій віртуальної та доповненої реальності в ігрових методах дозволяє створювати унікальні віртуальні середовища, які збагачують досвід навчання шляхом забезпечення інноваційних можливостей для дослідження та вивчення [1].
Актуальність дидактичних ігор для предмета «Електротехніка» в закладах професійно-технічної освіти (ЗПТО) полягає в тому, що вони допомагають прищепити здобувачам освіти технічне мислення, технологічну культуру, розвинути різнобічні якості особистості та здібності до усвідомленого професійного самовизначення. Включення здобувачів освіти у процес гри служить реалізації тієї пошукової активності, від якої залежить розвиток людини, її адаптаційний потенціал.
Різновиди ігрових вправ за ступенем значимості на заняттях (рис. 1) [2]. Після кожної дидактичної гри викладач повинен зробити її аналіз: які прийоми виявилися ефективними в досягненні поставленої мети, що не спрацювало й чому. Це допомагає вдосконалювати як підготовку, так і сам процес проведення гри, уникнути згодом помилок, дозволяє виявити індивідуальні особливості в поведінці й характері здобувачів освіти і, що дозволить правильно організувати індивідуальну роботу з ними.
Рис. 1. Різновиди ігрових вправ
Під час організації занять з електротехніки, добираючи гру, необхідно обов'язково поєднувати два елементи: пізнавальний та ігровий. Створюючи ігрову ситуацію необхідно чітко спланувати діяльність здобувачів освіти, спрямувати її на досягнення поставленої мети. Після визначення завдання необхідно надати йому ігрового задуму, описати ігрові дії. Саме ігровий задум, який спонукає здобувачів освіти до гри, і є основою ігрової ситуації. Ефективність ігрових технологій значною мірою залежить від майстерності викладача, оскільки значно підвищується його особистісна роль (він виступає як лідер, організатор). Проєктування, методична розробка сценарію і проведення занять з використанням ігрових технологій потребують компетентності в цих технологіях викладача, його вміння у створенні ігрової ситуації та здатності перебудувати свою роботу зі здобувачами освіти.
Саме тому подальші напрями дослідження будуть спрямовані на вивчення основних особливостей застосування ігрових технологій у навчальному процесі ЗПТО, розроблення на цій основі методичних рекомендацій для науково-педагогічних працівників.
Література:
1. Впровадження ігрових технологій навчання у практику підготовки майбутніх магістрів / Н. І. Мачинська // Наукові праці [Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу "Києво-Могилянська академія"]. Сер. : Педагогіка. 2011. Т. 158. Вип. 146. С. 18 – 22. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchduped_2011_158_146_5.
2. Михайліченко М.В., Рудик Я.М. Освітні технології: навчальний посібник. – К.: ЦП «КОМПРИНТ», 2016 – 583 с.