ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ ПРИ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ЮРИСТІВ
16.02.2024 13:27
[1. Інформаційні системи і технології]
Автор: Кравченко Лариса Олексіївна, викладач вищої категорії, викладач-методист, Відокремлений структурний підрозділ «Фаховий економічний коледж Київського економічного університету імені Вадима Гетьмана»
Нові державно-правові, політичні, економічні, освітні, соціальні потреби є чинником набуття нового змісту та змін у системі юридичної освіти в Україні, важливим завданням якої є забезпечення майбутніх юристів системними знаннями про професійну сферу діяльності, її особливості, сформувати особистісні якості майбутнього фахівця.
Одним із напрямів модернізації системи освіти є впровадження у освітній процес інноваційно-комунікаційних технологій, важливе місце серед яких належить інтерактивним. Сутність інтерактивного навчання висвітлено у працях Д. П. Антюшко, В. С. Володавчик, Л. І. Сєногонова, О.І. Пометун, Л.В.Пироженко та ін. Проте проблеми впровадження інтерактивних методів у процесі підготовки майбутніх юристів є недостатньо розробленими й потребують подальшого вивчення.
Інтерактивне навчання становить концептуально новий тип організації праці. Як зазначають О.І.Пометун та Л.В.Пироженко, суть інтерактивного навчання у тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх здобувачів вищої освіти. Це співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання у співпраці), де учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання, розуміють, що вони роблять, рефлектують з приводу того, що вони знають, вміють і здійснюють [1, c. 7]. Інтерактивне навчання – це навчання у діалозі, в ході якого здійснюється взаємодія викладача і студентів, це така форма організації пізнавальної діяльності, у процесі якої створюються умови для всебічного розвитку особистості студента.
Порівняно з традиційним, інтерактивне навчання дозволяє особам, цільова підготовка яких ведеться, брати активну участь у цьому процесі: ставити запитання, одержувати більш зрозумілі та розширені відповіді й пояснення, накопичувати необхідний для подальшої діяльності досвід, зокрема професійний, дискутувати з проблемних питань, обґрунтовувати та доводити власну позицію тощо. [2, с. 68].
В інтерактивних технологіях змінюється схема комунікації освітнього процесу: важливим стає міжособистісний взаємний мовленнєвий контакт між мовцями. Студент відчуває свою рівнозначність з викладачем як суб’єкт освітньо-виховного процесу. Роль викладача розширюється: він не просто здійснює контроль, а перш за все виступає координатором і консультантом, виявляє труднощі, які виникають у студентів, прогалини у їх знаннях, реалізуючи індивідуальний та диференційований підходи до їх навчання.
Для майбутнього юриста особливо важливого значення мають уміння:
- аналізувати чинне законодавство та правові колізії;
- працювати в умовах, коли інформації недостатньо або вона має суперечливий характер;
- інтерпретувати інформацію;
- оцінювати інформацію, отриману від різних джерел;
- формулювати та юридично грамотно викладати власну думку при вирішенні практичних ситуацій;
- визначати проблеми застосування норм права на практиці.
При підготовці майбутніх юристів доцільно використовувати наступні форми та методи інтерактивного навчання:
1) технології кооперативного навчання: навчання в парах, ротаційні трійки, робота в малих групах;
2) технології колективно-групового навчання: мозковий штурм, мікрофон, незакінчені речення, «мозаїка»;
3) технології ситуативного моделювання: кейс-метод (імітації, симуляції: спрощене судове слухання), розігрування ситуацій за ролями: «рольова гра», «ділова гра»;
4) технології опрацювання дискусійних питань: метод-прес, дебати, дискусія, дебрифінг.
Серед інтерактивних методів найбільш визнані у всьому світі тренінгові методи, які в силу науково-методичної розробленості, практичної спрямованості та доступності вважаються надзвичайно ефективними з точки зору розвитку особистості, набуття знань та особливо практичних навичок та вмінь.
Для максимальної ефективності застосування інтерактивних методів у процесі фахової підготовки майбутніх юристів варто враховувати загальні та спеціальні компетентності майбутніх фахівців. Обов’язковою при проведенні навчальних занять залишається умова дотримання принципу професійної спрямованості та здійснення різнорівневих міжпредметних зв’язків з іншими юридичними дисциплінами.
Резюмуючи розглянутий матеріал, можна з упевненістю стверджувати, що базовим джерелом забезпечення інтересу до процесу вивчення певного матеріалу в першу чергу є його зміст. [2, с. 171]. Водночас застосування різноманітних інноваційних нестандартних і пізнавальних методів його донесення, що обумовлюють підвищення інтересу до предмета вивчення, дозволяє суттєво покращити його осмислення, засвоєння, запам’ятовування та можливість застосування для вирішення конкретних професійних і повсякденних завдань.
Література
1. Пометун О.І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: наук.-метод. посібн. / О.І.Пометун, Л.В.Пироженко; за ред. О.І.Пометун. – К. : Видавництво А.С.К., 2004. – 192 с.
URL: http://pedagogika.ucoz.ua/knygy/Suchasnyj_urok.pdf
2. Інтерактивні методи навчання у вищій школі: монографія / Д. П. Антюшко, В. С. Володавчик, Л. І. Сєногонова та інші. – Харків: Видавництво Іванченка І. С., 2022. – 189 с.
URL:http://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/8990/2022.pdf?sequence=1&isAllowed=y