ДЕЯКІ АСПЕКТИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ АГРАРНИХ ПІДПРИЄМСТВ В СУЧАСНИХ УМОВАХ
30.12.2023 19:12
[2. Економічні науки]
Автор: Євтушенко Артур Миколайович, магістрант, Сумський національний аграрний університет
Забезпечення конкурентних переваг аграрних підприємств в сучасних умовах є важливою та актуальною задачею для сільськогосподарського сектору, бо від цього взагалі може залежати майбутнє країни. Наразі Україна стикається з серйозною проблемою, якою є збройна агресія Росії. Це є викликом для сільськогосподарських підприємств як фінансовим, так і управлінським, який залишить свій слід на десятиліття. Учасникам аграрного сектору вкрай важливо бути готовими до раптових підвищень цін на сировину та енергію, змін кліматичних і змін в правилах імпорту та експорту, що ускладнює процес прогнозування доходності та прибутковості. Забезпечити конкурентну перевагу зможе той, хто найшвидше зреагує на такі зміни. В той же час і зростає конкуренція на світовому ринку. Варто випускати продукт, що по своїм характеристикам відмінний від конкурентів. Не всі «гравці» ринку здатні залишатись на ньому через переваги інших суб'єктів – це характеризується як конкурентоспроможність. Сучасні тенденції та проблеми розвитку підприємницької діяльності в аграрному секторі зумовлюють поєднання цілей та стратегій при вирішенні існуючих проблем, особливо якщо стоїть завдання збереження та підвищення конкурентоспроможності [1].
Суттєвий вплив на конкурентоспроможність має глобалізація, вона збільшує взаємозалежність підприємств, що ускладнює їх роботу. Залежно від глобалізації виділяють такі рівні конкурентоспроможності підприємства: світове лідерство, національне лідерство, галузеве лідерство і крайнім є пороговий рівень. Якщо підприємство перебуває нижче за пороговий рівень, тоді його потенціал вважається зовсім не конкурентоспроможним [2].
Щодо забезпечення конкурентних переваг аграрних підприємств слід виділити декілька ключових аспектів. Основним є впровадження сучасних агротехнологій та зміна спеціалізації підприємства в разі необхідності (якщо рівень родючості певних культур не є задовільним) – це дозволяє зосередитись на своїх сильних сторонах і забезпечити стабільність; оптимізація ланцюга постачання, що також позитивно впливає на ефективність роботи сільськогосподарського підприємства. Технологічний прогрес відіграє важливу роль у досягненні конкурентних переваг. Впровадження сучасних технологій, таких як автоматизація та робототехніка, дозволяє підприємствам підвищити продуктивність, знизити витрати та покращити якість продукції. Інновації і наукові дослідження є ключовими для розробки нових сортів рослин, методів виробництва і продуктів, що дозволяє підприємствам залишатися попереду конкурентів.
Важливим аспектом є диверсифікація продукції та управління якістю продукції. Аграрні підприємства можуть розширити свій асортимент сільськогосподарської продукції або послуг, що дозволяє їм знижувати ризики, пов'язані з коливаннями цін на ринку та забезпечувати стабільність доходів. Забезпечення високої якості продукції та дотримання стандартів безпеки і екологічних норм допомагають виробникам отримувати довіру споживачів та зберігати доступ до міжнародних ринків [3].
Сучасна повістка не оминає і питання екології. Кожне підприємство має брати на себе екологічну відповідальність, впроваджувати екологічно чисті способи сільськогосподарського виробництва. Все це має позитивне відображення як на екологію, так і на репутацію фірми, а саме репутація і маркетинг зараз відіграють одну з ключових ролей в успішному підприємстві. Впровадження влучних маркетингових стратегій і розвиток свого сильного бренду впливає на сприйняття оточуючих. Доцільним є активне спостереження та реагування на коливання в попиті та уподобаннях споживачів, розширення ринків збуту та участь у світовій торгівлі, що включає в себе дотримання міжнародних стандартів та оперативне реагування на зміни в законодавстві.
Ефективне та конкурентоспроможне підприємство має залучати найкращий та найбільш кваліфікований кадровий склад, створювати комфортні умови для праці, стимулювати працівників до високих досягнень, адже людський капітал прямопропорційно впливає на результати діяльності. Необхідно уміти балансувати та раціонально управляти підприємством для підтримання фінансової стійкості, залучати інвестиції і розвивати інфраструктуру. В контексті забезпечення конкурентоспроможності сільськогосподарських підприємств важливу роль відіграє економічна політика держави, яка включає в себе різноманітні заходи і стратегії, спрямовані на покращення економічних умов і підтримку сектору сільського господарства [3;4].
Отже, забезпечення конкурентних переваг вимагає комплексного підходу. Задля досягнення успіху фірми та подолання викликів підприємець повинен застосувати чи не весь спектр ідей, нові гнучкі стратегії та плани які допоможуть функціонувати та займати лідерські позиції на ринку.
Література
1. Павлюк Т.І. Сутність та роль конкуренції в ринковій економіці. Економіка та суспільство. 2016. Вип.6. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/6_ukr/2.pdf и(дата звернення 24.12.2023).
2. Красняк О. П., Мицик В. О Конкурентоспроможність і конкурентні переваги підприємства в сучасних ринкових умовах. Ефективна економіка. 2019. № 11. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2019_11_21 (дата звернення 21.12.2023).
3. Pylypenko, Nadiia M.; Pylypenko, Viacheslav V.; Kuchkova, Kristina O. Competitive Advantages of Agricultural Enterprises from the Perspective of the Analysis of the Competition’s Conditions. Journal of Advanced Research in Law and Economics, [S.l.], v. 9, n. 8, p. 2774-2789, dec. 2019. Available at: <https://journals.aserspublishing.eu/jarle/article/view/4144>. Date accessed: 11 dec. 2019. doi: https://doi.org/10.14505//jarle.v9.8(38).27
4. Пилипенко Н.М. Економічна політика в контексті забезпечення конкурентоспроможності сільськогосподарських підприємств. Вісник СНАУ. Серія: економіка і менеджмент. 2005. № 6-7. С.87-90
_____________________
Науковий керівник: Пилипенко Надія Миколаївна, кандидат економічних наук, доцент, Сумський національний аграрний університет