ОНТОГЕНЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ КОЛІРНОГО ВПЛИВУ
05.12.2023 21:38
[1. Інформаційні системи і технології]
Автор: Корбан Юрій Вікторович, викладач спеціальних дисциплін, Комунальний заклад «Одеський художній коледж ім. М.Б. Грекова», м. Одеса;
Корбан Ганна Володимирівна, викладач спеціальних дисциплін, Комунальний заклад «Одеський художній коледж ім. М.Б. Грекова», м. Одеса
Сприйняття кольору – складний активний процес осмислення отримуваної про кольорі інформації, пробуджує у людини бажання створювати на полотні художні образи, відповідні колірним гармоніям навколишнього світу. Художнє сприйняття кольору відбувається у взаємозв'язку асоціативних, конструктивних, семантичних, інформаційних і синтаксичних зв'язків у процесі пізнання своєрідності кольору, його жорсткості, м'якості, ніжності, агресивності.
Колірні переваги необхідно розглядати у взаємозв'язку трьох процесів: вплив, сприйняття і змінювання психологічного стану особистості, як підсумкового результату перших двох. Всі ці три процеси внутрішньо пов'язані і покликані вирішувати проблему взаємодії просторових, смислових і образно-колірних відносин при передаванні характеру предмета колірним виразом, об'єднати їх за кольором емоційно-асоціативну форму. При розгляді зворотного процесу: «психофізіологічний стан – сприйняття кольору – вплив кольору», визначальну роль у художньому сприйнятті відіграє емоційно-почуттєва сфера. Сприйняття кольору впливає на механізм розвитку творчих здібностей особистості студентів, яке призводить до художнього застосування кольору, ритму, світла, тіні і контрасту у формуванні образного мислення живописними засобами, де образ зіставляється з прекрасним, духовним і гармонійним ідеалом. При цьому колірні переваги пов'язані з впливом і сприйняттям кольору, а в підсумку із зміною їх психофізіологічного стану, що впливає на емоційно-естетичну, художньо-образну і колірну виразність художнього витвору. Колірні переваги у дітей зростають від коротких хвиль (фіолетовий колір) до довгих (червоний колір) [1]. Переважні тенденції проявляються і до яскравих світлих кольорів, які виявлені за допомогою восьмикольорового тесту М. Люшера. Ранжування кольору, за симпатією, у дорослих обумовлено не тільки енергетичними характеристиками кольору, але і інформаційною складовою колірного впливу, яка визначається суспільно-культурним досвідом, традиціями, кольоровою символікою, модою і тощо.
Колірні сприйняття є важливими для студентів художніх спеціальностей, так як викликають певні емоційні стани, що впливають на процес художньої творчості. Всі ці аспекти вимагають системного підходу та використання методу дедукції при здійсненні інформаційного пошуку за результатами виконаних досліджень і вирішення важливої психофізіологічної проблеми: «вплив – сприйняття – рівень емоційного стану студентів». Тому виникає необхідність у розробленні методів оцінювання рівня художнього сприйняття кольору у студентів усіх курсів навчання, який стане показником психоемоційного стану особистості студентів [2].
Причиною розсіювання світла є також оптична неоднорідність тіла. Локально однорідні тіла з постійними або з оптичними властивостями світла, що повільно змінюються, не розсіюють. За таке тіло можна розглядати - повітря. При написанні художнього витвору з природним освітленням неполяризованим світлом відбиття світла відбувається від шорсткої поверхні, з коефіцієнтом шорсткості в межах 0 – 0.2, а коефіцієнти відбиття визначаються за відомими формулами С.Я. Брауде. Рівень шорсткості визначається на підставі теорії Фейнбергом Е.Л. для малих нерівностей, висота яких менше довжини хвилі природного світла чи пологих нерівностей, які мають малий кут нахилу.
У цьому зв'язку поверхню полотна картини, яку пишуть студенти художніх спеціальностей, оптично неоднорідна, що і є причиною розсіювання природного світла. Причому розсіяння відбувається у вигляді монохроматичних хвиль, які перебувають у пучку природного світла. Інтенсивність розсіяного світла сильно залежить від довжини хвилі, тоді як розсіяне світло – це вторинні електромагнітні хвилі, що випромінюються в результаті вимушених коливань електронів тих фарб, якими пишеться художній витвір.
Короткохвильове світло, відповідне синьо-фіолетового кольору, розсіюється набагато сильніше, ніж довгохвильове, що відповідає червоному кольору, який переважно проходить крізь атмосферу, що розсіює. Тому, при написанні картини в безхмарну погоду вранці і на заході сонця, освітлення полотна картини буде переважно довгохвильовою радіацією при блакитному кольорі неба. Розсіяння світла служить методом його поляризації, тобто природне світло, яке пройшло через атмосферу, частково поляризоване, а його інтенсивність залежить від поляризації. Спектральний склад природного світла включає хвилі різної довжини, які мають певні величини інтенсивностей. Пряме сонячне світло змінюється за своїм складом протягом дня. Коли сонце у зеніті, при ясному небі переважає пряма сонячна радіація, на сході і заході сонця – розсіяна радіація. Природне сонячне світло є сумою всього видимого спектру, тобто всіх семи кольорів веселки.
Умови освітленості при написанні картини змінюються залежно від стану атмосфери протягом світлого періоду доби. При наявності хмар умови освітленості одні, при ясному небі умови освітленості будуть змінюватися від сходу і до заходу сонця зі зміною спектрального складу сонячного світла. При цьому колірні відчуття художника визначаються також колірною гамою картини, яку він пише, забарвленням її поверхні, тобто коефіцієнтом спектрального відбиття цієї поверхні.
Сонячне світло грає найважливішу роль при врахуванні умов освітленості середовища, в якій створюється художній витвір, наприклад, під покровом зеленого листя, на тлі квіткової галявини або на узліссі. Умова освітленості визначається також і тим спектральним складом світла, що доходить до поверхні землі після його поглинання та розсіювання в атмосфері.
Література
1. Корбан Ю.В. К проблеме изучения воздействия цвета на психофизиологическое состояние студентов / Ю. В. Корбан //Философия и социальные науки. – Минск: БГУ, 2015. - №1. – С.89-93.
2. Корбан Ю.В. Роль цветового воздействия на художественное мышление студентов / Ю. В. Корбан // Материалы IV-й Международной научно-практической конференции, 27-28 июня 2014г. «Украина в системе современных цивилизаций: трансформации государства и гражданского общества». - Одесса: «ВМВ», 2014. - С.152-1153.