РЕАЛІЗАЦІЯ ДОСЛІДНИЦЬКОГО ПІДХОДУ ПІД ЧАС ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ У ВУЗІ
03.10.2023 19:07
[1. Інформаційні системи і технології]
Автор: Високос Сергій Михайлович, здобувач другого (магістерського) рівня вищої освіти, Університет Григорія Сковороди в Переяславі, м. Переяслав;
Васенко Олександр Васильович, кандидат історичних наук, доцент кафедри цифрових технологій навчання, Університет Григорія Сковороди в Переяславі, м. Переяслав
В умовах постійних змін у сучасному світі, освіта не може залишатися осторонь від інновацій та новаторських підходів. Особливо актуальним стало питання оновлення та підвищення ефективності вищої освіти в контексті дистанційного навчання. Вищі навчальні заклади в Україні та по всьому світу стикаються з викликами, пов'язаними з адаптацією до сучасних технологій та вимогами ринку праці.
Саме в таких умовах набуває особливого значення впровадження дослідницького підходу у процес дистанційного навчання у вищих навчальних закладах. Цей підхід спрямований на створення сприятливого середовища для активної навчальної діяльності студентів, розвитку їхніх аналітичних, творчих та комунікативних навичок [1].
Серед наукових публікацій, що досліджують тему нашого дослідження, варто відзначити праці авторів, таких як Н. Г. Алексєєва, Т. Г. Бєлової, Н. М. Головіна, П. П. Горкуненко, Є. А. Дубровіної, О. В. Живиці, В. І. Клочко В. В. Кулешової, В. П. Опанасенка, Л. І. Пасько, А. І. Савенкова, С. П. Саніної, П. В. Середенка та інших. В цих публікаціях висвітлені питання призначення та розвитку дослідницького підходу в навчанні, методи та труднощі застосування цього підходу, а також сучасний стан досліджень у цьому напрямі.
Під час вивчення праць вищезазначених дослідників ми виявили, що бракує фундаментальних досліджень з методології застосування дослідницького підходу у навчанні в умовах дистанційного навчання. Також відсутні філософський аналіз та системні дослідження стану і перспектив цього процесу в сучасному вищому навчальному закладі.
Тому, метою є визначення методичних особливостей застосування дослідницького підходу в умовах дистанційного навчання для покращення навчального процесу, розвитку навичок самостійності та підготовці студентів до викликів сучасного світу.
Ми визначили, що застосування дослідницького підходу в контексті дистанційної освіти передбачає індивідуальний процес, спрямований на розвиток навичок та вмінь у здійсненні дослідницької діяльності. Цей процес відбувається через взаємодію віддалених учасників, таких як студент, викладач-тьютор, експерт і адміністратор, у спеціалізованому середовищі, побудованому на базі сучасних психолого-педагогічних і інформаційних технологій.
Дослідницька діяльність студента в рамках вищої освіти включає в себе процес здобуття знань і навичок, пов'язаних з проведенням досліджень. На початковому етапі навчання, студент освоює основні елементи наукового дослідження, а з часом розвивається в самостійного дослідника, здатного проводити дослідження незалежно [2].
Застосування дослідницького підходу в умовах дистанційного навчання реалізується через:
‒Участь студентів у дослідницьких проектах, що спрямовані на вивчення актуальних питань у цифрових технологіях.
‒Використання віртуальних лабораторій та симуляційних середовищ для проведення досліджень та експериментів.
‒Організацію онлайн-колаборації для спільного розв'язання завдань та обміну ідеями.
‒Проведення дистанційних наукових конференцій та семінарів для представлення досліджень та обговорення їх з іншими учасниками.
Для успішної реалізації дослідницького підходу у вищому навчальному закладі під час дистанційного навчання рекомендується враховувати такі методичні аспекти: спонукайте студентів до самостійних досліджень; забезпечуйте доступ до відповідних ресурсів; стимулюйте колективну роботу студентів; використовуйте віртуальні засоби спілкування; залучайте досвідчених фахівців як менторів; дозволяйте студентам практично реалізовувати дослідження; встановлюйте чіткі критерії оцінювання; заохочуйте публікацію результатів досліджень [3].
Ці підходи сприяють активній участі студентів у дослідницькій діяльності та розвитку їхніх навичок, критичного мислення, комунікаційних вмінь, творчих навичок і самостійності, сприяючи особистому й професійному зростанню.
Отже, дослідницький підхід в умовах дистанційного навчання реалізується завдяки індивідуалізації навчання з використанням сучасних технологій, які базуються на методологічних аспектах і взаємодіють між собою. Цей підхід підтримує активну участь студентів у власному навчанні, дозволяючи їм встановлювати проблеми, формулювати гіпотези та проводити дослідження, а також сприяє розвитку їхнього критичного мислення, творчих здібностей та самостійності.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1.Дубініна О., Бурлаєнко Т. Реалізація дослідницько-пізнавального підходу в роботі з обдарованою молоддю. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. 2021. № 2. С. 52-59. (Серія «Педагогічні науки»).
2.Нізовцев А. В. Формування дослідницьких умінь студентів технічних університетів у процесі вивчення професійно-орієнтованих дисциплін: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 / Полтавський національний педагогічний університет ім. В. Г. Короленка. Полтава, 2010. 267 с.
3.Ткаченко Л. В., Хмельницька О. С. Особливості впровадження дистанційного навчання в освітній процес закладу вищої освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. № 75. Т. 3. С. 91-96.