НАПРЯМИ ТА РОЛЬ ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ
07.09.2023 18:11
[2. Економічні науки]
Автор: Скидан Максим Ігорович, аспірант кафедра соціоекономіки та управління персоналом, Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, Київ
Важливість освіти у забезпеченні економічного зростання України неможливо переоцінити. Високоякісна освіта відіграє ключову роль у розвитку господарства через створення кадрового потенціалу, інноваційну діяльність та підтримку конкурентоспроможності [1, 3].
Забезпечення глибоких знань та навичок, які відповідають потребам сучасного ринку праці, сприяє формуванню фахівців з високим рівнем експертизи в різних сферах. Взаємодія між вищими навчальними закладами та індустрією сприяє переносу знань і технологій у практику. Це сприяє підтримці інноваційного середовища, розвитку підприємництва та стимулює економічне зростання. Отже, інвестування в якісну освіту є необхідним кроком для досягнення стійкого розвитку економіки України [2, 5].
У сфері розвитку вищої освіти в Україні спостерігаються декілька ключових проблем, які обмежують її ефективність та якість [1-5]:
- фінансова нестабільність системи призводить до недостатнього фінансування навчальних закладів, обмежуючи їх здатність забезпечити сучасні навчальні та наукові ресурси;
- відсутність чіткої стратегії та координації між вищими навчальними закладами та урядом призводить до дублювання зусиль та недостатньої спрямованості на реальні потреби ринку праці;
- низький рівень академічної свободи та корупція в системі впливають на якість навчання, довіру до дипломів та інноваційну складову досліджень.
Ці проблеми затримують розвиток вищої освіти в країні та потребують комплексного підходу для їх вирішення.
Пандемія коронавірусу 2019 (COVID-19), яка спалахнула у 2020-2021 роках, разом із повномасштабним воєнним вторгненням російської федерації на територію України у 2022 році, виявили негативний вплив на якість вищої освіти в Україні. Ці події спричинили значні виклики для навчальних закладів, студентів та науковців.
Пандемія призвела до введення обмежувальних заходів, включаючи перехід на дистанційне навчання. Це створило труднощі в організації навчального процесу, обмежило доступ до лабораторних ресурсів та бібліотек, а також позначилося на психологічному стані студентів. Воєнний конфлікт, натомість, призвів до втрати академічних можливостей та ресурсів через відсутність стабільності в окремих регіонах країни.
Обидва ці фактори підкреслили необхідність адаптації освітнього процесу до непередбачуваних умов, а також вимагають додаткових зусиль для підтримки інфраструктури, досліджень та студентського добробуту. Відновлення якості вищої освіти в Україні потребує стратегічного планування та координації зусиль для подолання впливу цих подій на навчальний процес і наукову діяльність.
Напрями підвищення якості вищої освіти в Україні є актуальним завданням для забезпечення конкурентоспроможності країни на міжнародному рівні та підтримки сталого розвитку. Першочерговою метою є модернізація навчальних програм з урахуванням потреб сучасного ринку праці. Це означає впровадження актуальних технологій, збільшення практичної спрямованості навчання та створення програм, які сприяють розвитку критичного мислення та творчих навичок студентів.
Також важливим є розробка ефективних механізмів оцінки якості навчання та наукової діяльності. Впровадження зовнішніх оцінювань, атестацій та реєстрація наукових досягнень сприятиме забезпеченню прозорості та високої стандартності освітнього процесу.
Розвиток інфраструктури та ресурсів також важливий. Сучасні бібліотеки, наукові центри та лабораторії допоможуть студентам та науковцям здійснювати якісні дослідження та навчальну роботу.
Співпраця з міжнародними партнерами та використання передового світового досвіду також сприятимуть підвищенню якості вищої освіти в Україні. Відкритий обмін знаннями та студентами дозволить університетам впроваджувати найкращі практики та підвищувати академічний рівень.
Загалом, підвищення якості вищої освіти в Україні вимагає комплексного підходу, який об’єднує зусилля уряду, університетів та інших стейкхолдерів для досягнення високих стандартів навчання та наукової діяльності.
Підвищення якості вищої освіти в Україні має потенціал визначально вплинути на соціально-економічний розвиток держави. Цей вплив виявляється через кілька ключових механізмів.
В першу чергу, якісна вища освіта сприятиме формуванню висококваліфікованих фахівців, здатних впроваджувати інновації та розробляти передові технології. Це збільшує продуктивність праці та сприяє росту конкурентоспроможності економіки.
Також покращення якості вищої освіти сприятиме підвищенню наукових досліджень і розвитку передових технологій, що в свою чергу може привести до створення нових робочих місць і росту експортного потенціалу країни.
Крім того, якісна освіта сприятиме розвитку критичного мислення, громадянської активності та соціокультурної свідомості, що сприяє формуванню громадян, готових до участі у розвитку суспільства.
Загалом, підвищення якості вищої освіти в Україні є ключовим чинником, який може стимулювати і підтримувати стале соціально-економічне зростання держави, забезпечуючи її конкурентоспроможність та розвиток у міжнародному контексті.
Необхідність забезпечення відповідного рівня якості вищої освіти в Україні відображає важливість цього завдання для сталого розвитку держави. Якісна освіта визначає готовність молодого покоління до викликів сучасності, впливає на економічний розвиток та конкурентоспроможність країни на міжнародному рівні. Вона формує глибокі знання, критичне мислення, наукові навички та етичні цінності, що є основою для розбудови суспільства з високим рівнем інтелектуальності. Якість вищої освіти безпосередньо впливає на якість життя громадян, рівень їхньої освіченості та можливостей. Тому, забезпечення відповідного рівня якості вищої освіти є важливою передумовою для досягнення успіхів в різних сферах життя та забезпечення довгострокового розвитку України.
Список використаних джерел:
1.Вітренко, Ю. М., Ворона, В. О., & Дебич, М. А. (2022). Сфера вищої освіти як складова плану відновлення України. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 4(2), 1-7.
2.Мороз. С., Мороз В. (2020). Якість вищої освіти в Україні: аналіз думки роботодавців та напрями вдосконалення державної політики у сфері вищої освіти. Лідер. Еліта. Суспільство, (1), 64-73.
3.Морозова, О. С., Морозова, О. Г., & Морозов, О. В. (2021). Вища освіта в Україні: стан, тенденції та перспективи. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка, (7), 152-163.
4.Мосьпан Н. (2021). Вища освіта та ринок праці в Україні: десятиліття взаємодії. Освітологічний дискурс, 32(1), 20-38.
5.Ніколаєнко С. М. (2020). Якість вищої освіти—запорука конкурентоспроможності українських університетів. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 2(2), 1-7.