ЧИСЕЛЬНИЙ РОЗРАХУНОК ОПТИМАЛЬНОГО РОЗПОДІЛУ ПАЛЬНОГО БАГАТОСХОДИНКОВОЇ РАКЕТИ
14.09.2021 21:53
[1. Інформаційні системи і технології]
Автор: Бердник О.М., к.т.н., Національний авіаційний університет, м. Київ;
Полуянов В.В., студент, Національний авіаційний університет, м. Київ
Ракета-носій (або РН) – апарат, що використовує принципи реактивного руху і призначений для виведення корисного вантажу у космічний простір. Реактивний рух – рух, що виникає за рахунок відкидання частини маси тіла із певною швидкістю. Економія ракетного палива – актуальне питання сьогодення.
Розглядається задача про оптимальний розподіл пального при заздалегідь заданій кількості сходинок ракети. Вихідні дані: M
0 – маса корисного вантажу (без урахування ваги двигуна і корпусу для зберігання пального); I
i – питомий імпульс і-того двигуна, M
Ii – маса і-того двигуна, c – коефіцієнт, що визначає приріст ваги корпусу на одиницю ваги палива (зробимо припущення, що цей коефіцієнт є однаковим для усіх сходинок ракети); N – кількість сходинок, V – цільова швидкість; набір
буде характеризувати модель багатосходинкової ракети [1]. Введено допоміжну функцію f
i(v), що є мінімальною масою i-ої сходинки для досягнення швидкості v. Необхідно знайти мінімум цієї функції
при заданих задачею параметрах та обмеженні
.
Розроблено програмний модуль, що розраховує оптимальний розподіл пального багатосходинкової ракети, на основі технології динамічного програмування [2]. Перевірку чисельного алгоритму проведено на прикладі характеристик відомої ракети-носія Старун-5 [3,4], яка виводила космічні апарати серії Аполлон (рис. 1).
В ході аналізу отриманих результатів виявлено деякі відмінності знайдених з достатньою точністю параметрів від фактичних. Проте в ході чисельного дослідження програмного модуля з'ясовано, що проблема криється не в алгоритмі програми, а у необхідності врахування в математичній моделі поставленої задачі наступних факторів: по-перше, вага конструкції кожної сходинки значно залежить від того, скільки пального у ній буде; по-друге, питомий імпульс залежить від того, у якому середовищі знаходиться двигун (зокрема, двигуни другої та третьої сходинок Сатурну-5 були призначені для роботи у вакуумі, а перша – в атмосфері).
Таким чином, предметом подальшого дослідження стає врахування вказаних факторів при побудові математичної моделі задачі чисельного розрахунку оптимального розподілу пального багатосходинкової ракети.
Література:
1. https://ru.wikipedia.org/wiki/Формула_Циолковского
2. Беллман Р. Прикладные задачи динамического программирования – М. : Наука. Главная редакция физ.-мат. лит-ры, 1965. — 460 с.
3. https://www.nasa.gov/mission_pages/station/expeditions/expedition30/tryanny.html
4. https://ru.wikipedia.org/wiki/Сатурн-5