ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ПРИ ВИКЛАДАННІ ЕКОНОМЕТРИКИ
23.08.2023 14:57
[1. Інформаційні системи і технології]
Автор: Гевлич Іван Геннадійович, кандидат технічних наук, доцент, Донецький національний університет імені Василя Стуса, м.Вінниця
Економетрика є важливою для формування компетентностей економістів різних профілів, бо розкриває складні взаємозв’язки між економічними змінними, дозволяє перевірити економічні теорії та гіпотези на підставі реальних даних, оцінити ефективність економічних політик, реформ та програм, надає інструменти для створення математичних моделей з метою аналізу та прогнозування економічних процесів. Разом з тим економетрика передбачає роботу з великими обсягами даних, побудову складних математичних моделей, рутинні розрахунки, що можна і треба оптимізувати та візуалізувати за допомогою сучасних інформаційних технологій. Наразі прикладна економетрика вітчизняними та закордонними вченими [1-2] тільки починає розглядатися невідривно від ІТ, що вимагає осучаснення підходів до викладання цієї дисципліни в українських ЗВО.
Метою дослідження є формування нового погляду на зміст та структуру курсу «Економетрика» у системі вищої економічної освіти в Україні.
Економетрика включена в програми всіх українських вишів на перших курсах як дисципліна загальної підготовки до розв’язання економічних завдань. Ми вважаємо, що її мета полягає не лише в формуванні класичних математичних компетенцій, але й у практичних навичках, які будуть корисні в реальних фахових завданнях. Проте, багато тем в цьому курсі не використовують інформаційні технології для автоматизації розрахунків. Це може призвести до ігнорування математичних та статистичних методів і моделей у практичних завданнях в майбутній роботі. Повернення до математичних та статистичних моделей і методів, що вивчались під час економетричного курсу, має особливе значення на етапі розуміння викликів професійної діяльності, є важливою складовою ефективного підходу до розв’язання реальних економічних завдань і може відбуватися на четвертому курсі бакалаврату та в магістратурі через навчальні дисципліни варіативної складової освітніх програм, консультування під час написання кваліфікаційних робіт, проєктну та гурткову студентську діяльність. Приклад такого прикладного підходу до викладання економетрики продемонстрований у джерелі [3].
Разом з тим наразі спостерігається брак безкоштовних програмних продуктів із засобами статистичного аналізу даних, які могли б використовуватися в освітньому процесі. Тому слід акцентувати увагу на виробленні навичок користування найбільш поширеними програмними засобами (проте не обмежуючись ними): Microsoft Excel, Google Sheets, Google Data Studio. Крім того, важливо розвивати у студентів навички чисельного моделювання та підтримувати постійний процес самоосвіти протягом життя.
Подальший розвиток як прикладної економетрики, так і її викладання в університетах пов’язаний із розвитком сучасних ІТ, таких як IoT, Big Data, Mixed Reality, Augmented Reality, Virtual Reality, хмарні обчислення, штучний інтелект, машинне навчання, блокчейн, Digital Twin, Smart Factory. Така перспектива зміни методології викладання економетрики, на наш погляд, призведе до більшої зацікавленості у дисципліні з точки зору вирішення фахових завдань економістами-випускниками вітчизняних вишів.
Література:
1. Asteriou D., Hall S. G. Applied Econometrics. Bloomsbury Publishing. 2021. р. 536.
2. Сунцова О. Економетрична та цифрова трансформація бізнесу в концепціях Індустрія 4.0 та 5.0. Фінансово-кредитні системи: перспективи розвитку. 2022. № 2 (5). С. 36-47. doi: https://doi.org/10.26565/2786-4995-2022-2-04.
3. Силабус навчальної дисципліни «Економетричні моделі цифрової економіки» Національного університету біоресурсів і природокористування України. URL: https://cutt.ly/DwgYEHqw.