ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ БУХГАЛТЕРСЬКОГО ОБЛІКУ НА МАЛОМУ ПІДПРИЄМСТВІ
13.09.2021 23:29
[2. Економічні науки]
Автор: Лихоліт О.В., здобувач другого (магістерського) рівня вищої освіти, кафедра аудиту, обліку та оподаткування, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький
У відповідності до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» № 996-ХІV від 16.07.1999 р. (у редакції від 14.11.2020 р.), до малих підприємств відносять суб’єктів господарювання, які не відповідають критеріям для мікропідприємств (балансова вартість активів – до 350 тис. євро, чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) – до 700 тис. євро, середня кількість працівників – до 10 осіб) та показники яких на дату складання фінансової звітності відповідають не менше ніж двом з таких критеріїв: балансова вартість активів – до 4 млн. євро, чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) – до 8 млн. євро, середня кількість працівників – до 50 осіб [3].
Відповідно до законодавства та установчих документів підприємства, питання організації обліку належить до компетенції власника (власників) або уповноваженого органу (посадової особи). Для забезпечення ведення обліку мале підприємство обирає одну з можливих форм його організації:
- введення до штату посади бухгалтера або створення бухгалтерської служби на чолі з головним бухгалтером;
- користування послугами спеціаліста з бухгалтерського обліку-підприємця без створення юридичної особи;
- ведення бухгалтерського обліку на договірних засадах підприємством, суб’єктом підприємництва, самозайнятою особою, яка провадить діяльність у сфері бухгалтерського обліку та/або аудиту;
- самостійне ведення бухгалтерського обліку та складання звітності безпосередньо власником або керівником підприємства [3].
Підприємство самостійно визначає власну облікову політику, обирає форму бухгалтерського обліку, розробляє систему управлінського обліку, звітності та контролю господарських операцій, затверджує правила документообігу.
У відповідності зі статтею 291 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (редакція від 28.03.2021 р.) [2], малі підприємства, за відсутності законодавчих обмежень, можуть обрати спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, яка передбачає заміну сплати окремих податків та зборів, встановлених статтею 297, на сплату єдиного податку.
Малі підприємства-юридичні особи, які ведуть спрощений бухгалтерський облік доходів та витрат, можуть застосовувати скорочену за показниками фінансову звітність у складі балансу та звіту про фінансові результати, керуючись п.3 статті 11 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» № 996-ХІV від 16.07.1999 р. (у редакції від 14.11.2020 р.) [3] та нормами Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 25 «Спрощена фінансова звітність», затвердженого наказом МФУ № 39 від 25.02.2000 р. (у редакції наказу МФУ № 25 від 24.01.2011 р.) [1].
Раціональна організація обліку є запорукою повноти й правильності його ведення та відображення достовірної інформації у формах звітності.
Список використаних джерел:
1. Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку 25 «Спрощена фінансова звітність» / Наказ МФУ № 39 від 25.02.2000 р. (у редакції наказу МФУ № 25 від 24.01.2011 р., редакція від 03.11.2020 р.). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0161-00#Text (дата звернення: 04.04.2021 р.).
2. Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (редакція від 28.03.2021 р.). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n6944 (дата звернення: 04.04.2021 р.).
3. Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні : Закон України № 996-ХІV від 16.07.1999 р. (у редакції від 14.11.2020 р.). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/996-14#Text (дата звернення: 04.04.2021 р.).
________________
Науковий керівник: Лисенко А.М., к.е.н., доц., кафедра аудиту, обліку та оподаткування, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький