ПІДВИЩЕННЯ ЗАЛИШКОВОГО РЕСУРСУ ТА ЕФЕКТИВНОЇ ЕКСПЛУАТАЦІЇ НАФТОПРОВОДІВ ПРИ ПЕРЕКАЧУВАННІ ВИСОКОВ’ЯЗКИХ НАФТ
16.01.2024 15:28
[3. Технические науки]
Автор: Запухляк Наталія Михайлівна, аспірант, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу; Грудз Володимир Ярославович, доктор технічних наук, професор, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу; Запухляк Василь Богданович, доктор технічних наук, професор, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу; Дацько Ігор Олегович, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу
Ключові слова: нафтопровід; ефективність; безтраншейна реконструкція; залишковий ресурс
Транспортування високов’язких нафт, які характеризуються низькими транспортабельними властивостями при температурах, що відповідають умовам навколишнього середовища, є актуальною проблемою як для України (нафтопровід Долина-Дрогобич) так і для інших країн Європи та США. Для транспортування такого сорту нафт найбільшого практичного застосування набула технологія перекачування з попереднім підігрівом.
Проблематика транспортування високов’язкої нафти, зокрема нафтопроводом Долина-Дрогобич, полягає в наступному: 1) даний нафтопровід діаметром 273 мм та довжиною 58,7 км був введений в експлуатацію 1962 р. та вичерпав проектний ресурс; 2) у зв’язку з порівняно високим коефіцієнтом тепловіддачі через стінку стальної труби виникає необхідність встановлення пунктів підігріву нафти.
Для вирішення цих проблем пропонується спосіб ремонту нафтопроводу за допомогою пристрою, прототипом якого є пристрій для безтраншейної реконструкції трубопровідних комунікацій [1]. Даний пристрій складається з поршня 2, до якого штангою 3 за оголовок 4 прикріплена ділянка нового поліетиленового трубопроводу 5, на якому змонтовано опорно-центруючі кільця 14 (нерухоме) і 16 (рухомі), що з’єднані між собою тросом 15, та ущільнювальної системи. Ущільнювальна система кріпиться до зношеного трубопроводу 1 фланцем 6 в робочому котловані 13 і складається з трубної котушки 12, фланців 11 і кільцевих гумових ущільнень 9 затиснутих болтами 10, манометра 7 та патрубка 8 для приєднання ресивера. Спосіб полягає в тому, що у внутрішню порожнину нафтопроводу 1, що ремонтується, затягується за допомогою поршня 2 трубопровід 5 на який встановлено опорно-центруючі кільця 14 (нерухоме) та 16 (рухомі). Після протягування труби в трубі міжтрубний простір заповнюється теплоізоляційним матеріалом, наприклад, пінополіуритановим герметиком.
Рисунок 1 – Схема ремонту
Даний спосіб ремонту має наступні переваги: 1) протягування відбувається за одностороннього доступу до ділянки, що ремонтується; 2) протягування труби в трубі дозволяє збільшити залишковий ресурс нафтопроводу в цілому; 3) заповнення міжтрубного простору пінополіуретановим герметиком дозволяє зменшити витрати на підігрів високов’язкої нафти, оскільки знижується коефіцієнт тепловіддачі.
Коефіцієнт тепловіддачі для стального трубопроводу з товщиною стінки δ та коефіцієнтом її теплопровідності λ, при передачі тепла від нафти з коефіцієнтом тепловіддачі α1 до ґрунту з коефіцієнтом тепловіддачі α2 може визначатися як [2]
У випадку утеплення нафтопроводу під час ремонту коефіцієнт тепловіддачі, враховуючи товщину внутрішньої труби δ1 та міжтрубний простір δ2, а також коефіцієнти теплопровідності матеріалу внутрішньої труби і пінополіуретану λ1 та λ2, визначається як
Розміщення внутрішнього трубопроводу рівновіддалено від стінок зовнішнього дозволяє зменшити енергетичні затрати на транспортування продукту за рахунок зменшення втрат теплової енергії продукту, що транспортується.
Література
1. Пат. 129088 Україна, МПК F16L 1/028. Пристрій для безтраншейної реконструкції трубопровідних комунікацій / Дорошенко Я.В., Поляруш К.А., Запухляк В.Б. (Україна). – № 201802905; Заявл. 22.03.2018; Опубл. 25.10.2018, Бюл. № 20. – 3 с.
2. Михеев М. А., Михеева И. М. Основы теплопередачи. Изд. 2-е, стереотип. М., «Энергия», 1977. - 344 с.