АНАЛІЗ ЕФЕКТИВНОСТІ МОНЕТАРНОЇ ПОЛІТИКИ НБУ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
11.05.2022 17:10
[2. Экономические науки]
Автор: Швець Каріна Ігорівна, студентка, Львівський національний університет імені Івана Франка, м. Львів
Початок повномасштабної війни РФ проти України, введення воєнного стану, знищення інфраструктури у більшості регіонів України, масові вимушені міграції українців у зв’язку із війною, втрата незліченної кількості домівок українців, окупація Донецької, Луганської та Херсонської областей – безумовно ці фактори у рази ускладнюють проведення ефективної монетарної політики, а у певних аспектах – навіть унеможливлюють виконання певних завдань монетарної політики НБУ.
Незважаючи на поточні обставини, Рада Національного банку України все-таки ухвалила Основні засади грошово-кредитної політики на період воєнного стану, які передбачають виконання наступних завдань:
1)Безперечно, мова про досягнення головної цілі монетарної політики НБУ – підтримання інфляції на рівні 5% (+-1%), не йдеться. Натомість, якомога можливе зниження споживчої інфляції – у пріоритеті монетарної політики НБУ в умовах воєнного стану;
2)Підтримка належного рівня ліквідності банківської системи;
3)Надання підтримки державного бюджету шляхом купівлі цінних паперів Уряду України;
4)Насамкінець, сприяння залученню необхідного зовнішнього фінансування від міжнародних організацій та країн-партнерів.
Імплементація основних завдань у 2022 році в умовах воєнного часу:
1)У березні 2022 року споживча інфляція в річному вимірі прискорилася до 13,7% (із 10,7% у лютому) [3]. Зростання споживчих цін, насамперед, пов'язане з порушенням ланцюгів постачання та виробничих процесів, а також знищенням активів багатьох підприємств через повномасштабний напад Росії на Україну. Насамперед, стрімко подорожчали продукти харчування та пальне.
За оцінками Національного банку, інфляційний тиск зберігатиметься й надалі насамперед через наслідки повномасштабної війни. За підсумками 2022 року інфляція може перевищити позначку 20%, але залишатиметься контрольованою [1]. Водночас зростання цін стримується та стримуватиметься заходами Національного банку та Уряду України. Серед них:
•тимчасова фіксація обмінного курсу гривні, яка стримуватиме ймовірне погіршення очікувань та подорожчання імпортних товарів (НБУ зафіксував курс на рівні офіційного курсу станом на 24.02.2022, тобто 29,25 грн за долар);
•зниження податків, у тому числі непрямого оподаткування імпорту(зокрема, було прийнято Закон №2120-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" [4]);
2)За даними НБУ, банки мають запас високоліквідних активів для забезпечення усіх безготівкових розрахунків і розрахунків за депозитами населення навіть у нинішніх складних умовах [2]. Крім цього, додатковою «подушкою безпеки» для банків є запроваджене НБУ бланкове рефінансування терміном до 1 року. Зокрема, із початком воєнних дій станом на 3 березня 2022 року бланковим рефінансуванням скористались 29 банків.
На додачу, водночас з метою подальшого підтримання належного рівня ліквідності в банківській системі Правління Національного банку ухвалило такі рішення:
•надалі здійснювати тендери з надання рефінансування банкам, у тому числі бланкового, в межах постанови Правління НБУ від 24 лютого 2022 року №22 "Про особливості підтримання ліквідності банків у період дії воєнного стану" [5]. Тендери оголошуватимуться залежно від розвитку ситуації (зараз вони відбуваються щоденно);
•скасувати лютневе рішення щодо збільшення нормативів обов’язкового резервування (з 10 лютого було збільшено норматив формування банками обов’язкових резервів в іноземній валюті з 10% до 12%).
Загалом, НБУ усіляко підтримує належний рівень ліквідності банківської системи в умовах війни та майбутньої невизначеності.
3)Крім того, 1 березня Міністерством фінансів України було розміщено «військові» ОВДП. З метою підтримки державного бюджету Нацбанк станом на 21 квітня викупив «військові» облігації на суму 60 мільярдів гривень. У такий спосіб, НБУ не лише підтримує бюджет, а й мінімізує ризики розбалансування інфляційних очікувань та високої інфляції.
4)Безперечно, міжнародні організації та країни-партнери вже взяли зобов’язання із виділенням значних обсягів фінансування на зміцнення обороноздатності та підтримання економіки України. За оцінками НБУ, сумарно міжнародна підтримка сягне понад 15 млрд дол. США в еквіваленті, з них більше 5 млрд дол. – безпосередньо до бюджету [2]. Зокрема, ЄС виділив 1,2 млрд євро макрофінансової допомоги Україні. Фінансова підтримка міжнародних партнерів України є та буде ваговим джерелом валютних надходжень в Україну, що забезпечить стабільність валютного ринку України.
Отож, проведення ефективної монетарної політики в умовах воєнного стану значно ускладняється, але завдяки чіткій постановці завдань, впровадженню грамотних заходів Нацбанком, монетарна політика України залишається ефективною навіть у такі складні часи.
Література
1. Коментар Національного банку про поточний стан та перспективи економіки України. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://bank.gov.ua/ua/news/all/komentar-natsionalnogo-banku-pro-potochniy-stan-ta-perspektivi-ekonomiki-ukrayini
2. Стан фінансового сектору України та заходи НБУ з підтримки його безперебійного функціонування в умовах воєнного стану. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://bank.gov.ua/ua/news/all/stan-finansovogo-sektoru-ukrayini-ta-zahodi-nbu-z-pidtrimki-yogo-bezperebiynogo-funktsionuvannya-v-umovah-voyennogo-stanu
3. Офіційний сайт Державної служби статистики України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ukrstat.gov.ua/
4. Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" від 15 березня 2022 року №2120-IX [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2120-20
5. Постанова Правління НБУ "Про особливості підтримання ліквідності банків у період дії воєнного стану" від 24 лютого 2022 року №22 [Електронний ресурс]. – Режим доступу :https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0022500-22#Text