МОДЕРНІЗАЦІЯ ВИДАВАЛЬНОГО МЕХАНІЗМУ ГУСЕНИЧНОГО МІННОГО ЗАГОРОДЖУВАЧА
07.12.2022 12:20
[3. Технические науки]
Автор: Чубач Роман Віталійович, Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, м. Львів; Врублевський Ігор Йосипович, Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, м. Львів; Волощук Олександр Андрійович, Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, м. Львів
Війна, розв’язана РФ проти України, вимагає вирішення цілої низки задач переоснащення Збройних сил України. Хоча в останні роки розроблено і впроваджено в дію багато взірців сучасної військової техніки та озброєння, для більш ефективного використання цієї техніки і оснащення нею наших Збройних сил може бути ефективним впровадження нових пристроїв, розроблених на основі останніх досягнень технічних наук, у вже існуючі бойові машини, що достатньо добре себе зарекомендували, та все ж мають деякі недоліки, виправити які й покликані нові пристрої. Прикладом такої бойової машини є гусеничний мінний загороджувач ГМЗ-3, який давно успішно використовується в інженерних військах Збройних сил України. Він призначений для механізованого встановлення на місцевості протитанкових мін із контактними і неконтактними підривниками, як з маскуванням міни грунтом (снігом), так і без маскування, з автоматичним переведенням мін у бойове положення [1]. Гусеничний мінний загороджувач дозволяє механізовано встановлювати міни у ґрунт або сніг шляхом їх подачі з касет у визначеній послідовності за допомогою видавального механізму з транспортним і плужним пристроями. У якості транспортного пристрою зараз використовується стрічковий конвеєр з ланцюговою передачею. При виконанні мінування видавальний механізм загороджувача зарекомендував себе надійним і ефективним у роботі. Тим не менше залишаються проблеми, що обмежують його надійність. Зокрема, це досить великий обсяг робіт при експлуатації та ремонті видавального механізму загороджувача (механізму видачі мін), зокрема заміні транспортної стрічки, ремонту або заміні ланцюгів передачі, тощо.
У доповіді розглядаються пропозиції щодо модернізації механізму видачі мін, що покликані усунути деякі недоліки, запропоновано зміни принципу роботи і конструкції транспортного органу механізму видачі мін загороджувача. У видавальному механізмі загороджувача використовується стрічковий транспортер. Такі транспортери при простоті своєї конструкції достатньо громіздкі та енергоємні, потребують великих затрат на обслуговування та ремонт. В той же час існують транспортери без тягового органу, зокрема вібраційні транспортери, які завдяки відсутності деталей, що піддаються тертю, вирізняються великою зносостійкістю, простотою в обслуговуванні, невеликими енергозатратами [2]. Вібраційні транспортери найбільш ефективні там, де потрібно переміщення негабаритних штучних виробів на невеликі відстані з частою зміною напрямку, швидкості та відстані переміщення. Висока продуктивність, простота конструкції і порівняно невисока вартість, можливість виконання на транспортерах різних технологічних операцій, невисока трудомісткість робіт, поліпшення безпеки та умов праці - усе це зумовило широке застосування вібротранспортерів [3]. Запропоновано і представлено конструкцію механізму видачі мін гусеничного мінного загороджувача, виконану на основі вібраційного транспортера з незалежними електромагнітними приводами горизонтальних і вертикальних коливань робочого органу [4]. Велика амплітуда горизонтальних коливань приводу при роботі у білярезонансному режимі забезпечує велику швидкість переміщення мін, в той час як невелика амплітуда вертикальних коливань дозволяє переміщати міни у безвідривному режимі, що надзвичайно важливо для забезпечення безпеки роботи механізму з вибухонебезпечними вантажами. Електромагнітний привід дозволяє регулювати амплітуду горизонтальних коливань, а відтак і швидкість переміщення мін в залежності від швидкості руху загороджувача для забезпечення постійного кроку встановлення мін. Можливість зміни кута зсуву фаз між горизонтальними і вертикальними коливаннями також дозволяє міняти швидкість переміщення мін. Конструкція запропонованого транспортера надзвичайно проста, він складається з робочого органу і реактивного каркасу, з’єднаних між собою ґратчастими пружинами. На реактивному каркасі встановлені корпуси електромагнітів та віброізолятори для запобігання передачі вібрації на корпус загороджувача, на робочому органі – якорі електромагнітів та транспортний лоток. Проте для надійної роботи транспортера потрібно забезпечити необхідні значення деяких параметрів: частоти власних коливань як в горизонтальному так і в вертикальному напрямках, амплітуди коливань. Забезпечуються вони попереднім розрахунком розмірів ґратчастих пружин та розмірів і інших параметрів електромагнітів.
Впровадження вібраційного транспортера з незалежними електромагнітними приводами горизонтальних і вертикальних коливань у складі механізму видачі мін гусеничного мінного загороджувача дозволить спростити його конструкцію, зекономити затрати на експлуатацію і ремонт, підвищивши таким чином боєздатність машини. Звичайно, для його впровадження необхідно провести налагодження, при якому перевіряються всі розраховані параметри і в разі необхідності корегуються деякі з них.
Література
1. Нагачевський В.Й. Гусеничний мінний загороджувач ГМЗ-3 / В.Й. Нагачевський, Р.А. Нанівський, Львів: НАСВ, 2016.
2. Іванченко Ф.К. Підйомно-транспортні машини / Ф.К. Іванченко, К.: Вища школа, 1993.
3. Спиваковский А.О. Вибрационные и волновые транспортирующие машины / А.О. Спиваковский , И.Ф. Гончаревич – М.: Наука, 1983.
4. Повідайло В.О. Вібраційні процеси та обладнання / В.О. Повідайло Навч. посібник. – Львів: Вид-во Національного університету “Львівська політехніка”, 2004.