Обчислюємо кореляційну матрицю доходності між видами туристичного продукту. Коефіцієнти кореляції доходності між видами туристичного продукту наведено у таблиці 3.
де wi – частка і-го виду туристичного продукту у 2015 році; σi – середнє квадратичне відхилення прибутковості і-го виду туристичного продукту; Pij - коефіцієнти кореляції між видами туристичного продукту.
Для обчислення середнього прибутку та ризикованості портфелю туристичних послуг, що надає фірма застосовано електронні таблиці MS EXCEL. Отримано наступні результати діяльності: прибуток наявного портфелю туристичних послуг на рівні 46,5%, ризикованість складає 5%. Для більш детального аналізу розглянемо показники різних видів туристичного продукту.
Частка пізнавально-екскурсійних турів у західному напрямку (ПЕТЗН) складає 30,7%, ризикованість сегменту 1,8%, середня прибутковість за шість років 36,4%.
Частка спортивного туризму 33,8%, ризикованість 1,1%, середня прибутковість за досліджуваний період 39,1%.
Пізнавально-екскурсійні тури у центральному напрямку (ПЕТЦН) складають 12,9% загального прибутку, ризикованість продукту 1,2%, середня прибутковість за шість років 62,1%.
Частка пізнавально-екскурсійних турів у східному напрямку (ПЕТСН) знаходиться на рівні 8,1%, ризикованість сегменту 1,9%, середня прибутковість за шість років 22,1%.
Паломницькі тури складають 7,5%, ризикованість туристичного продукту 0,9%, середня прибутковість за досліджуваний період 86,3%.
Тури на Одещині складають 7,0% загального прибутку, ризикованість сегменту 0,8%, середня прибутковість за шість років 84,4%.
Аналізуючи роботу підприємства, можливо зробити припущення, що для отримання більшого прибутку потрібно переглянути політику фірми у розрізі видів туристичного продукту, оскільки високоприбуткові тури займають малу частку у загальному прибутку підприємства. За допомогою прикладних пакетів та програм проведемо оптимізацію портфелю з метою отримання найбільшого прибутку за умови, що ризик портфелю не збільшується. Формалізований вигляд прямої задачі за Марковіцем може бути представлений у вигляді:
де wi – частка і-го виду туристичного продукту, яку необхідно оптимізувати (змінні величини); σi – середнє квадратичне відхилення прибутковості і-го виду туристичного продукту; ri – середня прибутковість і-го виду туристичного продукту; Pij – коефіцієнти кореляції між видами туристичного продукту; σ2н=0,01 – очікуваний рівень ризику туристичного підприємства.
Прибутковість оптимального портфелю туристичних послуг складає 69,4%, наявний портфель має прибутковість 46,5%. При цьому проведення діяльності туристичного підприємства згідно оптимального пакету зменшить ризик з 5% до 1%.
Аналіз результатів пошуку оптимального портфелю туристичних послуг демонструє, що найбільш ризикованим сегментом діяльності фірми є спортивний туризм. Це пов’язано з суттєвим впливом природних умов на цей вид відпочинку: відсутність снігу взимку, похолодання влітку тощо. Для пом’якшення ризиків цього сегменту діяльності пропонуємо або зменшення частки спортивного туризму, або страхування ризику, інші економічні важелі.
Для отримання більшого прибутку та зменшення фінансових ризиків підприємству потрібно значно збільшити частку туристичного продукту в Одеському регіоні та кількість паломницьких турів. Ці сегменти діяльності є найменш вразливими у зв’язку з географічними особливостями та менталітетом глибоко віруючих громадян. Проте, слід розумно підходити до зміни структури туристичного продукту, оскільки така зміна потребує значних матеріальних та інших витрат.
Висновки і пропозиції. Диверсифікація діяльності підприємств туристичного бізнесу за основними секторами з метою збільшення прибутковості та зменшення рівня ризикованості є складною задачею. Нами запропоновано один із методів її розв’язання. Перспективи подальших розробок вбачаємо у досконалому дослідженні прикладних аспектів диверсифікації діяльності підприємств туризму, а також розробці практичних заходів та рекомендацій щодо оптимізації туристичного продукту для підприємств різних сфер туристичної індустрії.
Література:
1. Беднарська О. Р. Ризики у міжнародному туризмі: фактори, класифікація, методи оптимізації / О. Р. Беднарська, І. Я. Кулиняк // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Менеджмент та підприємництво в Україні. – 2013. – № 767. – С. 3-8.
2. Голод А. П. Інноваційні фактори безпеки регіональних туристичних систем / А. П. Голод // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. – 2016. – № 15. – С. 164-167.
3. Markowitz H. M. Portfolio Selection. // The Journal of Finance. – March 1952. – №7 (1) . – р. 77-91.