ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ТА УПРАВЛІНСЬКІ ЗАХОДИ ПІДВИЩЕННЯ ІНВЕСТИЦІЙНОЇ ПРИВАБЛИВОСТІ ПІДПРИЄМСТВА У ВОЄННИЙ ПЕРІОД
11.12.2025 13:45
[2. Nauki ekonomiczne]
Автор: Каднова Анастасія Вадимівна, здобувачка другого (магістерського) рівня вищої освіти
ННІ Менеджменту і маркетингу, Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця, м. Харків
Управління інвестиційною привабливістю підприємства у воєнний період є ключовим чинником забезпечення його фінансової стабільності, стійкості та можливості довгострокового розвитку. В умовах підвищених ризиків, руйнування логістичних ланцюгів, коливання валютних курсів та нестабільності грошових потоків традиційні моделі оцінювання інвестиційної привабливості потребують адаптації та посилення аналітичних підходів [1-2].
Транспортні підприємства, зокрема автотранспортні, є стратегічно важливою складовою економічної інфраструктури, у воєнних умовах вони виконують критичні функції забезпечують мобільність товарів, гуманітарних вантажів, ресурсів ЗСУ. Проте саме ця галузь найбільше страждає від нестабільності витрат, браку ліквідності, пошкодження матеріальних активів та скорочення обсягів діяльності, тому дослідження інвестиційної привабливості ПРАТ «АТП 16329» і розроблення управлінських заходів для її підвищення є науково значущим та практично важливим.
Інвестиційна привабливість підприємства у науковій літературі трактується як інтегральна характеристика фінансового стану, конкурентного потенціалу та стратегічних перспектив розвитку підприємства [3]. До ключових теоретичних компонентів інвестиційної привабливості належать:
1. Фінансова стійкість здатність підприємства забезпечувати рівновагу між власним і позиковим капіталом, підтримувати ліквідність та платоспроможність у коротко- й довгостроковому періодах.
2. Рентабельність та ефективність використання капіталу показники прибутковості, що демонструють інвесторам потенційну дохідність вкладень.
3. Структура капіталу та рівень боргового навантаження, які формують ризики кредиторів та інвесторів і визначають доступ до фінансових ресурсів.
4. Інформаційна прозорість та якість управління рівень корпоративного управління, стратегічного планування, ризик-менеджменту.
5. Гнучкість підприємства та здатність адаптації до зовнішніх викликів, особливо актуальна під час війни.
У воєнний період вирішального значення набувають три фактори наведені на рис. 1.
Рис. 1. Ключові фактори інвестиційної стійкості підприємства у воєнний період [1-4]
У воєнний період визначені на рисунку ключові фактори інвестиційної стійкості набувають особливої ваги, оскільки саме вони формують здатність підприємства адаптуватися до різких зовнішніх змін, підтримувати операційну діяльність та зберігати довіру інвесторів. Посилення цих факторів забезпечує не лише поточне виживання підприємства, але й створює передумови для подальшого відновлення та розвитку після стабілізації економічної ситуації.
Комплексна діагностика підприємства засвідчує, що його інвестиційна привабливість у воєнний період знижується під впливом низки структурних і фінансових проблем (табл.. 1).
Таблиця 1
Основні проблеми інвестиційної привабливості ПРАТ «АТП 16329»
Показники демонструють, що підприємство має критичне боргове навантаження, нестачу власного капіталу та нестійкі грошові потоки, така структура капіталу робить його вразливим до зовнішніх шоків і суттєво знижує інвестиційний потенціал.
У зв’язку з цим доцільним є впровадження цілеспрямованих управлінських рішень, що ґрунтуються на результатах економіко-математичного моделювання. Запропоновано два ключові заходи, які безпосередньо пов’язані з факторами, що мають найбільший статистично підтверджений вплив на інтегральний індекс (коефіцієнт фінансування та рентабельність власного капіталу), вони створюють основу для підвищення фінансової стійкості й інвестиційного потенціалу ПРАТ «АТП 16329» (рис. 2).
Рис. 2. Запропоновані напрями удосконалення управління інвестиційною привабливістю в умовах воєнного періоду
Структура капіталу особливо у воєнний період, коли підвищується ризик нестачі ліквідності та ускладнюється доступ до фінансування є одним із ключових факторів, що визначають фінансову стійкість підприємства, його платоспроможність та потенціал до інвестиційного розвитку, значна частка позикових коштів у структурі капіталу формує підвищений рівень фінансових ризиків, знижує кредитоспроможність підприємства та суттєво обмежує можливості залучення інвестиційних ресурсів [4].
Проведений аналіз фінансового стану ПРАТ «АТП 16329» показав суттєві диспропорції у структурі капіталу, найбільш критичною з яких є високий коефіцієнт фінансування, що значно перевищує нормативні орієнтири для підприємств транспортної галузі, свідчить про домінування позикових ресурсів над власним капіталом та про високий рівень залежності підприємства від зовнішніх джерел фінансування в умовах воєнного періоду.
Встановлено, що коефіцієнт фінансування має один із найбільш значущих негативних статистичних впливів на інтегральний індекс інвестиційної привабливості. Отриманий коефіцієнт регресії a₁ = –0,0875 чітко демонструє: зростання КФ навіть на 0,1 призводить до зниження інтегрального індексу приблизно на 0,009. Таким чином, зниження боргового навантаження не просто фінансово доцільний захід, а елемент, який математично доведено має найбільший вплив на покращення інвестиційного профілю підприємства.
Сформовано три групи ризикових кредитів:
короткострокові позики з високими ставками (18–22 %);
кредити зі «стрибкоподібними» платежами;
кредити, що потребують подовження строків.
Для систематизації процесу автором розроблено покроковий механізм впровадження запропонованої пропозиції, який включає комплекс аналітичних, організаційних та управлінських процедур, вказана послідовність дій представлена на рис. 3 як узагальнена схема реалізації заходу.
Рис. 3 Алгоритм впровадження заходу з реструктуризації короткострокових зобов’язань (розроблено автором)
Таким чином, запропонований алгоритм впровадження заходу забезпечує системність, контрольованість та передбачуваність процесу реструктуризації короткострокових зобов’язань. Чітка послідовність дій дозволяє мінімізувати фінансові ризики, узгодити графік погашення кредитів із реальними можливостями підприємства та створити умови для підвищення фінансової стійкості та інвестиційної привабливості ПРАТ «АТП 16329» у воєнний період.
Умови воєнного періоду призводять до зростання собівартості транспортних перевезень, найбільшими статтями витрат є паливо, ремонт та заробітна плата водіїв.
Впровадження GPS-моніторингу дозволить:
знизити перевитрати палива на 3–4 %,
зменшити холостий пробіг на 8 %,
скоротити простої на 6–8 %,
зменшити собівартість на 5 %,
підвищити ROE до 0,50.
У міжнародній практиці системи GPS-контролю є базовим інструментом підвищення ефективності автопарку (IVECO, DAF FleetControl).
Комплексне впровадження реструктуризації боргу та GPS-моніторингу забезпечить:
зміцнення фінансової стійкості,
стабілізацію грошових потоків,
зниження фінансових ризиків,
формування оптимальної структури капіталу,
підвищення операційної ефективності,
збільшення рентабельності й конкурентоспроможності,
зростання інвестиційної привабливості навіть у воєнних умовах.
Таким чином дослідження теоретичних підходів та аналіз фінансово-господарської діяльності ПРАТ «АТП 16329» підтверджують, що інвестиційна привабливість підприємства у воєнний період значною мірою залежить від структури капіталу, рівня боргового навантаження та рентабельності власного капіталу. Обґрунтовані управлінські заходи реструктуризація короткострокових зобов’язань і впровадження GPS-моніторингу забезпечать покращення інтегрального індексу інвестиційної привабливості, підвищують фінансову стійкість та зменшують ризики у кризових умовах. Підприємство отримує можливість стабільного функціонування, підвищення конкурентоспроможності та залучення інвестицій, що є критично важливим у період збройної агресії та економічної турбулентності.
Література
1. Антоненко В., Ляшок Я., Попова О., Катранжи Л., Ляшок Н. Інвестиційна привабливість України в контексті її післявоєнного відновлення / В. Антоненко, Я. Ляшок, О. Попова, Л. Катранжи, Н. Ляшок // Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії і практики, Т. 4(57). – 2024. - С. 363-380.
2. Венгуренко Т.Г., Плахотнюк В.В. Аналіз інвестиційної привабливості України / Т. Г. Венгуренко, В. В. Плахотнюк // Бізнес-інформ. - 2020. - № 4. - С. 103–111.
3. Денисенко М. П. Система управління ризиковими ситуаціями в умовах підвищення інвестиційної привабливості та безпеки бізнесу / М. П. Денисенко, З. В. Юринець // Економіка та держава. – 2022. – № 9. – С. 4-7.
4. Атамась Г., Петренко О. Інвестиційна діяльність підприємств у короно-кризисних умовах / Г. Атамась, О. Петренко // Галицький економічний вісник. - 2022. - № 2 (75). - С. 7-14.