АВТОМАТИЗАЦІЯ ТРАНСПОРТНИХ ПРОЦЕСІВ НА ПРИКЛАДІ АВТОНОМНОГО СУДНА
07.10.2021 21:51
[3. Технические науки]
Автор: Слатвінська В.М., аспірантка, лаборант, кафедра кримінального права, процесу та криміналістики, Міжнародний гуманітарний університет, м. Одеса
Впровадження морських автономних надводних кораблів, супроводжуваних альтернативним паливом в морську промисловість відкриває нову еру і призводить до нового зрушення парадигми з точки зору безпеки, захищеності та охорони навколишнього середовища [1, c. 130].
Достойменно відомо, що тримаран Mayflower відправився у самостійне плавання через Атлантичний океан, щоб довести, що автономним кораблям можна довіряти наукові місії. Автономне судно подорожує, використовуючи понад 50 датчиків, включаючи шість камер IBM AI Vision і систему глибокого навчання IBM. Це дозволяє виявляти та уникати перешкоди, незручні течії й райони океану, де погода не сприяє безпечному плаванню. Також штучний розум дотримується міжнародних правил навігації. Обробка даних здійснюється бортовими комп’ютерами з резервною копією IBM Power Systems AC922 на суші. При цьому, контроль плавання корабля-дрона здійснюється командою, яка розташована у Плімуті, Велика Британія [2].
Тож коли справа доходить до впровадження автоматизації судноплавства, існує невпевненість, яка полягає в тому, яку роль відіграватиме людина, а також її професійна підготовка. Інтегрування в сучасні технології автономних операцій не повинне усувати людей з суден. Потрібно бачити у нових технологіях ту допомогу, яка підтримає у прийнятті вірних рішень, і це не відлякне та не змінить спосіб роботи у галузі [3, с. 208].
З огляду на це, не можемо не погодитись з Красніковою О.: «Вторгнення автономного судноплавства на ринок морських перевезень неминучий, і перед Міжнародною морською організацією стоїть завдання привести чинні міжнародні норми й стандарти у сфері морського права у відповідність до останніх технологічних розробок. За відсутності будь-яких нормативних вказівок із боку ІМО окремі держави прапора судна можуть взяти на себе ініціативу інтерпретувати міжнародні вимоги, що само по собі є виправданням для невідкладного проведення міжнародної гармонізації в цій галузі» [4, с. 260].
Тож судновласники повинні підготуватися до дотримання вимог IMO 2021 і дивитися на судно на єдину цифровану екосистему і дотримуватися і далі до сучасних вимог, де все більш напрямок до розвитку віддається до цифрової та розумної судноплавної галузі, яка займає передове місце у сучасному судноплавстві [5, с. 129].
Таким чином, про повну автоматизацію судна говорити зарано. Проте, беззаперечним фактом є те, що штучний інтелект та автоматизація транспортних процесів потребує перегляду чинного міжнародного й національного законодавства.
Література:
1. Слатвінська В.М. Автономність судна в контексті ризиків. Інтеграція науки та практики як механізм ефективного розвитку суспільства: Матеріали науково-практичної конференції (м. Львів, 26-27 лютого 2021 р.). 2021. Ч. 2. C. 130-131.
2. Через океан: автономний корабель перетинає Атлантику без екіпажу 20.06.2021. URL: https://itsider.com.ua/cherez-okean-avtonomnyj-korabel-peretynaye-atlantyku-bez-ekipazha/
3. Чобан В.С. Автоматизація судноплавства. Сучасні підходи до високоефективного використання засобів транспорту : матеріали XI Міжн. наук.-практ. конф. Ізмаїл, 3-4 грудня 2020 р. Запоріжжя : АА Тандем, 2020. С. 206-211. DOI: 10.13140/RG.2.2.36681.98401
4. Краснікова О. Тенденції трансформації міжнародного морського права як наслідок упровадження автономних суден. Юридичний вісник. 2020. № 6. С. 256-262. DOI https://doi.org/10.32837/yuv.v0i6.2054
5. Слюсаренко А.І. Кібер-імператив: судно як єдина цифрова система. Сучасні підходи до високоефективного використання засобів транспорту : матеріали XI Міжн. наук.-практ. конф. Ізмаїл, 3-4 грудня 2020 р. Запоріжжя : АА Тандем, 2020. С. 129-134. DOI: 10.13140/RG.2.2.36681.98401