ПЕДАГОГІКА РОДИННОГО ВИХОВАННЯ – ОДИН ІЗ КОМПОНЕНТІВ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2011

ПЕДАГОГІКА РОДИННОГО ВИХОВАННЯ – ОДИН ІЗ КОМПОНЕНТІВ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ

05.07.2025 21:42

[4. Nauki pedagogiczne]

Автор: Губіна Світлана Іванівна, кандидат педагогічних наук, доцент, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м. Вінниця



Педагогіка родинного виховання є важливою галуззю педагогічної науки, що вивчає закономірності, принципи, зміст, форми та методи виховання дитини в сім’ї як первинному соціальному інституті. Сучасна наукова література засвідчує зростання уваги до цього напряму в контексті гуманізації освіти, зміцнення партнерства між родиною та закладами освіти, розвитку національно-культурної ідентичності та забезпечення сталого морального розвитку особистості.

«Педагогіка родинного виховання» водночас з іншими освітніми компонентами сприяє формуванню загальних і спеціальних компетентностей для виконання професійних завдань та обов’язків освітнього та інноваційного характеру в галузі освіти та здатностей до реалізації практичних результатів навчання в самостійній професійній діяльності. підготовка майбутніх фахівців освіти до роботи із сім’єю передбачає формування в здобувачів професійно-педагогічних знань (психолого-педагогічних основ сімейного виховання, тенденцій виховання дитини в сім’ї тощо), умінь (організовувати освітню діяльність з дитиною та її родиною на основі особистісно-орієнтованої моделі взаємодії тощо) і навичок (soft skills: комунікабельність, критичне мислення, лідерство, креативність, емоційний інтелект, міжособистісна взаємодія, саморозвиток, самовдосконалення тощо), розвиток індивідуального стилю поведінки, професійного інтересу до проблем виховання дитини в сім’ї, виховання особистісних, що забезпечать високі результати взаємодії з батьками вихованців [1; 2]. 

Класичні підходи до родинного виховання були закладені в працях К. Ушинського, А. Макаренка, В. Сухомлинського, які підкреслювали ключову роль родини у становленні моральних засад, соціальної поведінки й світогляду дитини. У працях сучасних учених (І. Бех, Т. Алексєєнко, Н. Гупан) наголошується на інтеграції родинного виховання в загальну систему освіти та необхідності психолого-педагогічної підтримки батьків у процесі виховання [5].

Вчені відзначають, що сучасна педагогіка родинного виховання має не лише описовий, а й прогностично-проектувальний характер, орієнтований на зміцнення інституту родини [3].

У науковій літературі простежуються кілька ключових напрямів вивчення родинного виховання: педагогічна підтримка батьків (О. Сухомлинська, І. Звєрєва) – акцент на необхідності педагогічного просвітництва родин і формування відповідального батьківства [4]; формування батьківської компетентності (Т. Яценко, Н. Гнатюк) – дослідження процесу підготовки молоді до сімейного життя, зокрема у контексті ЗВО; виховання моральних і ціннісних орієнтацій у сім’ї (І. Бех, Л. Артемова) – аналіз формування духовних засад особистості у родинному середовищі; партнерство школи і родини (О. Сухомлинська, І. Богданова) – вивчення ефективності взаємодії педагогів і батьків на засадах суб'єкт-суб'єктної взаємодії; соціальна педагогіка родинного виховання – дослідження ролі сім’ї в умовах соціальних ризиків, дисфункцій, розлучень тощо (О. Безпалько, Т. Семигіна) [6].

У зарубіжній педагогіці дослідження родинного виховання охоплюють такі аспекти: Parenting styles theory (D. Baumrind) – типологія виховання: авторитарний, демократичний, ліберальний; Family-school partnership (J. Epstein) – модель шкільно-сімейної взаємодії як основа академічного й соціального розвитку дитини; Home literacy environment (S. Neuman, D. Dickinson) – вплив сімейного середовища на когнітивний розвиток дитини; Parental involvement (J. Hoover-Dempsey) – участь батьків у навчанні як чинник успішності дитини [7]. Ці підходи поступово інтегруються в український науково-педагогічний контекст, особливо в умовах глобалізації та модернізації освіти.

Наукові дослідження свідчать, що педагогіка родинного виховання в Україні активно розвивається як самостійна галузь, що поєднує класичні педагогічні традиції та сучасні технології підтримки родини. Важливою є орієнтація на діалог з батьками, педагогічну просвіту родин, інтеграцію сімейного виховання в систему формальної освіти. Розвиток міжнародної співпраці у цій сфері зумовлює необхідність адаптації успішних зарубіжних практик до українських реалій.

Література:

1.Бекас О.О., Губіна С.І., Давидюк М.О. Аналіз результатів опитування студентів щодо якості надання освітніх послуг. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: педагогіка і психологія. 2020. № 62. С. 80-87. https://vspu.net/nzped/index.php/nzped/issue/view/187/nzped-62-20

2.Губіна С. І. Основи педагогічних вимірювань і моніторингу якості освіти: методичні рекомендації. Вінниця, 2018. 64 с. 

3.Губіна С.І. Формування емоційного інтелекту майбутніх учителів в умовах дистанційного навчання. Електронні інформаційні ресурси: створення, використання, доступ та управління: матеріали міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції (20-21 листопада 2024 року, КЗВО “Вінницька академія безперервної освіти). Суми/Вінниця: НІКО / КЗВО «Вінницька академія безперервної освіти»,. 2024. С.42-45. https://isp.pano.pl.ua/article/view/314623/306686

4.Оliinyk T., Mishchenko O., Iievliev O., Saveliev D., Hubina S. Inclusive education in Ukraine: conditions of implementation and challenges. Cadernos de Educação, Tecnologia e Sociedade. 2023. Vol. 16. No. se2. P. 50-62. URL: https://www.brajets.com/index.php/brajets/article/view/1286  

5.Холковська І.Л., Волошина О.В., Губіна С.І. Основи педагогічної майстерності: навчальний посібник. Вінниця.  2019. 270 с.

6.Цуприк С. І. Підготовка студентів вищих педагогічних навчальних закладів до формування здорового способу життя у вихованців літніх оздоровчих таборів. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: педагогіка і психологія. 2011. № 35. С. 161-165.

7.Шадюк О. Підготовка майбутніх вихователів до співпраці з родинами вихованців. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2020. (9 (103)), С. 260–269.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2025

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021



Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукова спільнота - інтернет конференції

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Інформаційне суспільство: технологічні, економічні та технічні аспекти становлення