МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ: СУЧАСНЕ РОЗУМІННЯ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2011

МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ: СУЧАСНЕ РОЗУМІННЯ

09.01.2025 19:19

[2. Экономические науки]

Автор: Бабух Ілона Борисівна, кандидат економічних наук, доцент, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, м. Чернівці; Гордіца Тетяна Маноліївна, кандидат економічних наук, доцент, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, м. Чернівці


ORCID: 0000-0001-8274-5716  Бабух І.Б.  

ORCID: 0000-0003-2598-3624  Гордіца Т.М. 

Безперервний науково-технічний прогрес є основною рушійною силою розвитку економіки та суспільства в наш час. Він ставить нові вимоги до наукових досліджень, що спрямовані на створення нових теоретичних і практичних знань. У рамках наукової діяльності фахівці визначають комплекс принципів, методів і засобів, які застосовуються для вирішення конкретних завдань або розв'язання певних проблем у кожній науковій галузі. У цьому контексті методологія науки є своєрідною філософською основою, системою світосприйняття, на якій будуються основні характеристики та специфіка методів дослідження. Вона визначає глибину й рівень наукового пізнання, можливості та межі застосування різних прийомів, інструментів і важелів у процесі досягнення наукової істини.

Сучасний розвиток суспільства свідчить про виокремлення методології науки як окремої галузі знань, а не просто як частини якоїсь конкретної науки. Основним завданням методології є визначення загальнофілософських підходів, методів та прийомів, які формують теоретичну основу науки. Таким чином, методологія науки є своєрідною теорією в межах теорії («Теорія в теорії»), оскільки саме на її основі можна використовувати конкретні методи й інструменти наукового дослідження. Отже, методологія – це філософське вчення про методи пізнання та зміни реальності, комплекс підходів до застосування принципів світогляду в процесі пізнання та життєвої практики [2].

У розвитку будь-якої науки важливішим і прогресивнішим є саме розвиток методології. Це зумовлено не лише тим, що нове наукове знання містить предметну складову, а й тим, що воно створює нові методологічні підходи. Такі підходи виникають завдяки критичному переосмисленню існуючих теорій, концепцій і передумов, що дозволяє сформулювати нові інтерпретації явищ, які аналізуються.

У сфері соціальних і поведінкових наук економічна методологія є галуззю знань, яка пояснює способи, якими економісти створюють і обґрунтовують свої теорії та нові знання, а також визначає критерії оцінки «наукової якості» економічних теорій. З одного боку, економічна методологія в позитивному сенсі описує явища та процеси, що характерні для діяльності більшості економістів. З іншого боку, вона виступає як нормативна дисципліна, що визначає, що і як економісти повинні робити, аби здійснювати наукові дослідження та «добувати» нові знання в економічній сфері.

Часто в традиційному розумінні методологічні питання зводять до характеристики предмета і методу науки. Ще в епоху Просвітництва, в період Нового часу, почало формуватися прагнення до систематизації знань, коли наука визначалася як єдина система, що відображає навколишній світ у всьому його різноманітті. Саме предмет конкретної науки підкреслював її місце в загальній системі знань і відокремлював її від інших наук, з якими вона могла взаємодіяти. Методологія науки, у свою чергу, розглядалася як набір інструментів наукового пізнання, адаптованих до специфіки предмета кожної науки. В рамках дискусій про метод кожна наука формувала свої підходи до двох основних пізнавальних установок – емпіризму та раціоналізму. І до сьогодні питання методу науки, насамперед, залишається питанням співвідношення фактів і теорії. Теорія ж може реалізуватися як висхідна теоретична ідея, тобто апріорі, або як результат аналізу та узагальнення емпіричного матеріалу.

Наукова теорія – це форма інтегрованого, синтезованого знання, це окремі поняття, категорії, гіпотези, визначення, закони, які перестають бути самостійними і трансформуються в елементи цілісної системи наукових знань. Сама наукова теорія має виходити з логічних засад та бути спроможною пояснювати як емпіричні факти реального життя, так і наукові схеми або конструкції [3].

Нові теорії, як правило, з’являються тоді, коли існуючих знань не вистачає для правильного й ефективного пояснення існуючих фактів. Тоді з’являється необхідність кардинальної перебудови певної науки як системи знань, формування її на базі нової парадигми науки. Саме такий період і переживає сьогодні економічна наука, яка повинна формувати нові знання на базі такої соціальної парадигми, яка, з одного боку, бере до уваги всі новітні цифрові досягнення науково-технічного прогресу та їх втілення в економічну діяльність, а з іншого – ставить в центр аналізу безпосередньо людину з її інтелектуальними та моральними спроможностями. Останні, на думку фахівців, поступово будуть набувати значення найважливішого економічного та соціального ресурсу суспільства.

Таким чином, сучасний розвиток науки, зокрема економічної, вимагає постійного вдосконалення методології, яка є основою для створення нових теорій і знань. Методологія науки, визначаючи підходи, методи та критерії оцінки, не лише описує наукові процеси, а й спрямовує їх розвиток, допомагаючи в критичному переосмисленні існуючих теорій. Економічна методологія, зокрема, формулює способи створення й обґрунтування економічних теорій, враховуючи нові виклики, зокрема цифрові досягнення науково-технічного прогресу, та надаючи пріоритет людині як основному економічному і соціальному ресурсу. Тому розвиток методології є не лише ключовим елементом для пояснення фактів, але й важливим чинником для формування нових парадигм в економічній науці.

Література:

1. Бабух І. Б. Методологія та організація наукових і прикладних досліджень у маркетингу : навч. пос. для здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня. Чернівці : Чернівец. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича, 2024. 260 с.

2. Краус Н. М. Методологія та організація наукових досліджень : навчально-методичний посібник. Полтава : Оріяна, 2012. 183 с.

3. Методологія та організація наукових досліджень: навч. посіб. / за ред. І. С. Добронравової (ч. 1), К. : ВПЦ «Київський університет», 2018. 607 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2025

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021



Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукова спільнота - інтернет конференції

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Інформаційне суспільство: технологічні, економічні та технічні аспекти становлення