УПРАВЛІННЯ ФІНАНСОВИМИ РЕСУРСАМИ В СИСТЕМІ КАЗНАЧЕЙСТВА: ВПЛИВ ВІЙНИ ТА ВИКЛИКИ СЬОГОДЕННЯ
13.06.2024 11:45
[2. Экономические науки]
Автор: Сокровольська Надія Вячеславівна, студентка 3 курсу спеціальності «Фінанси, банківська справа і страхування», Відокремлений структурний підрозділ «Фаховий коледж Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича», м.Чернівці
Фінансові ресурси держави є невід'ємною частиною її фінансової системи. Ефективність управління цими ресурсами визначає економічне зростання держави, добробут населення та стабільність всієї фінансової системи. В умовах воєнного стану питання використання фінансових ресурсів набуває особливої актуальності.
Метою дослідження є удосконалення механізму управління фінансовими ресурсами в системі казначейства .
Органи Казначейства від початку війни, розпочатої російською федерацією проти України, і до теперішнього часу працюють у штатному режимі без вихідних та святкових днів. Робота органів Казначейства наразі відповідає постанові Кабінету Міністрів України від 9 червня 2021 року №590, якою затверджено Порядок виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану.
Питання управління фінансовими ресурсами досліджувалося багатьма вченими, серед яких В. Федосов, К. Павлюк, Ю. Коваль, О. Василик, А. Загородній, Г. Вознюк, Г. Кучер та інші. Однак в умовах воєнного стану підходи до управління фінансовими ресурсами суттєво відрізняються від традиційних методів та способів їх управління та використання. Ці виклики зумовлюють необхідність проведення ґрунтовних наукових досліджень та аналізу процесів з урахуванням специфіки дії воєнного стану[1-6].
Фінансові ресурси держави – це фінансові відносини, що виникають між державою та суспільством в особі фізичних і юридичних осіб з приводу формування, розподілу і використання фінансових ресурсів.
Основною економічною формою вираження даних економічних відносин є державний бюджет, за допомогою якого держава планує надходження та напрями витрат бюджетних коштів. Тому управління бюджетними коштами є важливим етапом на всіх стадіях розвитку держави. Важливу роль в управлінні фінансовими ресурсами відіграє Державна казначейська служба України, яка виконує комплекс операцій на різних стадіях бюджетного процесу.
Діяльність органів казначейства щодо розрахунково-касового обслуговування розпорядників та одержувачів коштів включає відкриття рахунків, реєстрацію бюджетних та фінансових зобов'язань, проведення платежів, здійснення безспірного списання коштів тощо. Проте в умовах воєнного стану не застосовується зупинення операцій з бюджетними коштами за порушення бюджетного законодавства.
Управління фінансовими ресурсами в умовах воєнного стану має свої особливості, зокрема змінюються пріоритети країни. На перше місце виходять питання забезпечення обороноздатності держави, надання гуманітарної допомоги, формування фондів підтримки внутрішньо переміщених осіб (ВПО), фінансування заходів з релокації промислових підприємств, а також малого і середнього бізнесу до безпечніших місць.
Реалізація функції управління бюджетними потоками здійснюється через ЄКР (єдиний казначейський рахунок), на який зараховуються державні доходи і з якого здійснюються видатки. Негативний вплив на залишки на ЄКР має зростання державних видатків та значне зниження надходжень через війну.
Від початку повномасштабної війни і введення воєнного стану на всій території України органи казначейства працюють відповідно до Постанови КМУ від 09.06.2021 р. №590 «Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану».
Відповідно до даної Постанови встановлено така черговість здійснення платежів органами ДКСУ видатків державного і місцевих бюджетів (з урахуванням ресурсної забезпеченості єдиного казначейського рахунка):
1. Видатки на національну безпеку і оборону та на здійснення заходів правового режиму воєнного стану;
2. Видатки на заробітну плату, продукти харчування, медикаменти та інші категорії поточних видатків, які визначені Постановою;
3. Капітальні видатки та інші видатки, що не визначені Постановою[7].
Оскільки Постановою передбачено значну кількість категорій видатків, зокрема і капітальні, а ресурсне забезпечення єдиного казначейського рахунка (ЄКР) є недостатнім, то видатки державних і місцевих бюджетів здійснюються часто з затримками, зокрема і видатки на заробітну плату.
Проблемою також є те, що категорії видатків, що визначені Постановою, є недостатньо деталізованими і конкретизованими для ефективної роботи органів ДКСУ. Роз’яснення ДКСУ також є нечіткими і непридатними для застосування у практичній діяльності спеціалістів.
Також Постановою передбачено достатньо велику кількість категорій видатків, які не є першочерговими і необхідними в умовах воєнного стану, проте негативно впливають на ресурсне забезпечення ЄКР, а отже і на ефективність управління фінансовими ресурсами держави в умовах війни.
Отже, для вдосконалення ефективності діяльності органів казначейства в умовах воєнного стану необхідно переглянути Постанову №590 відповідно до фінансового ресурсу, який наявний у державі, а також напрями видатків передбачені листами Державної казначейської служби України.
Для вдосконалення діяльності Державної казначейської служби України (ДКСУ) необхідно здійснити наступні заходи:
1. Систематизація нормативно-правової бази, включаючи деталізацію і уточнення Постанови Кабінету Міністрів України №590, та усунення колізій між різними нормативно-правовими актами.
2. Вдосконалення серверного обладнання та системи дистанційного обслуговування казначейства для забезпечення ефективної роботи в умовах військового стану та наявного дефіциту електроенергії.
3. Розширення використання системи документообігу (СДО) для обслуговування розпорядників та одержувачів бюджетних коштів з метою підвищення ефективності та швидкості процесів.
4. Забезпечення мотивації працівників, зокрема за допомогою матеріальних стимулів, для підтримки високої продуктивності та якості надання послуг.
Список використаних джерел:
1. Теорія фінансів. Підручник. За ред. В.М. Федосова, С.І. Юрія. Київ, Центр учбової літератури, 2010. 576 с.
2. Коваль Ю. Фінансові ресурси держави як основа формування доходів державного бюджету. Українська наука: минуле, сучасне, майбутнє. 2012. Вип. 17. С. 57—63. URL: http://library.wunu.edu.ua/images/stories/naukovi%20zhurnaly/ukrainska%20 nauka/2012/ukrnauka_17_2012.pdf
3. Кучер Г.В. Державні фінансові ресурси. Моногр. Київ, Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2018. 608 с.
4. Русін, В. Особливості функціонування органів Державної казначейської служби україни в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство, URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-68
5. Постанова КМУ №590 «Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану» від 09 черв. 2021 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/590-2021-п#Text
6. Постанова КМУ від 15.04.2015 р. №215. «Про затвердження Положення про Державну казначейську службу України». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/215-2015-п#Text
_________________________
Науковий керівник: Семенюк Юліанна Валеріївна, Відокремлений структурний підрозділ «Фаховий коледж Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича», м.Чернівці