СУЧАСНІ ЗМІНИ СУТНОСТІ РИНКОВОЇ КОНКУРЕНЦІЇ
06.06.2024 11:18
[2. Экономические науки]
Автор: Швагірев Максим Дмитрович, аспірант, Національний університет «Одеська політехніка», м. Одеса
Цілям дослідження конкурентоспроможності підприємства відповідає розгляд конкуренції, насамперед, як конкурентної протидії суб'єктів конкуренції один одному, але з урахуванням можливого їхнього співробітництва з метою придбання ринкової чи політичної влади як об'єкта конкуренції [1, с.31].
Розгляд сутнісних сторін суб'єктів конкуренції у їх взаємодії дозволяє констатувати той факт, що причинами виникнення конкуренції є:
а) цілеспрямована поведінка суб'єктів конкуренції;
б) використання суб'єктами конкуренції подібних предметів та методів досягнення їх цілей у процесі конкурентної взаємодії [2, с.231-232].
Умовами виникнення конкурентної взаємодії є:
а) наявність свободи господарської діяльності;
б) наявність доступу до необхідних ресурсів, ринків збуту та інформації про них як об'єктів конкурентної взаємодії;
в) наявність у суб'єктів конкурентної взаємодії, як мінімум, прав користування, розпорядження коштами, необхідними для провадження господарської діяльності, та присвоєння результатів їх використання;
г) наявність, як мінімум, двох цілеспрямованих суб'єктів, в силу особливостей своєї діяльності, здатних вступити в конкурентну взаємодію між собою;
д) рівноправність суб'єктів конкуренції;
е) обмеженість доступних для використання в процесі досягнення поставлених цілей об'єктів (попиту, ресурсів, влади) конкуренції;
ж) єдність ринкової локалізації суб'єктів конкуренції та географічні обмеження ринку.
Пусковими факторами виникнення конкуренції є пускові чинники виникнення діяльності підприємств, якими є їхні цілі діяльності та мотивація персоналу.
Суб'єктів конкуренції можна визначити як індивідуальні чи колективні цілеспрямовані, які не здійснюють господарську діяльність, а також виробничі системи, що конкурують між собою за об'єкти конкуренції, використання яких дозволять їм досягати поставленої мети. Головною загальною рисою для суб'єктів конкуренції є не використовувані ними предмети конкуренції і споживчий попит, а причина, що спонукає суб'єкти конкуренції виборювати об'єкти конкуренції з допомогою її предметів, що є спільність їх цілей.
Об'єкти конкуренції за своєю сутністю є явища дійсності, за які здійснюється суперництво. Їх можна класифікувати так:
а) споживачі, у своїй сукупності постають як ринки збуту виробленої суб'єктами конкуренції продукції (робіт, послуг), а також об'єкти докладання наявної ринкової чи політичної влади даних суб'єктів;
б) ресурси як джерела можливостей суб'єктів конкуренції продукуванню ними бажаних результатів діяльності - капітальні, трудові ресурси позиціонування;
в) ринкова влада, що є наслідком заняття щодо домінуючого становища над ринком, і політична влада, що є наслідком наявності можливості впливу на інституційне середовище ринку, передусім, владні інститути.
За своєю сутністю предмет конкуренції є сполучною ланкою між суб'єктами та об'єктами конкуренції, тобто він являє собою засіб реалізації суб'єктом конкуренції можливих для нього механізмів отримання ресурсів, що постають у його діяльності у вигляді об'єктів конкуренції [3, с.11-12]. На наш погляд, суб'єкт конкуренції, який здійснює господарську діяльність, має в своєму розпорядженні два основні засоби реалізації доступних йому механізмів залучення ресурсів, тобто предметами конкуренції, якими є:
а) продукція, роботи, послуги, що продукуються суб'єктом конкуренції, що володіють споживчою цінністю, внаслідок чого володіють споживчою, а значить і міновою вартістю, що дозволяє здійснювати їх обмін на ринках - споживчому та ресурсному - на необхідні для досягнення цілей суб'єкта конкуренції ресурси;
б) ринкова та/або політична влада суб'єкта конкуренції, яка купується ним шляхом реалізації певної стратегії і використовується для досягнення поставлених цілей.
Предмети конкуренції представляють її суб'єкту лише можливість використання об'єктів конкуренції. Ця можливість реалізується суб'єктом конкуренції шляхом використання різних методів конкуренції:
а) пов'язаних з використанням як предмет конкуренції виробленої продукції (робіт, послуг) (цінова конкуренція; конкуренція за допомогою покращення якості товару; конкуренція за допомогою здійснення організаційно-збутових заходів);
б) пов'язаних з використанням як предмет конкуренції придбаної в процесі функціонування на ринку ринкової та політичної влади (обмеження обсягів виробництва з метою підвищення цін; свідоме невиконання зобов'язань перед державою; невиплати заробітної плати працівникам та неплатежі постачальникам та підрядникам; змова з іншими суб'єктами конкуренції та ін.).
Використання суб'єктами конкуренції методів конкуренції визначається насамперед структурою ринку (моделлю конкурентної взаємодії) та ступенем розвиненості ринкових інститутів.
Література
1. Дубницький В.І., Комірна В.В., Науменко Н.Ю., Овчаренко О.В. Конкуренція, конкурентоспроможність, ринкова кон’юнктура: навчальний посібник. Дніпропетровськ: ДВНЗ «УДХТУ». 2016. 400 с.
2. Теоретико-методологічні аспекти підвищення конкурентоспроможності прикордонного регіону: кол. монографія. За ред. В.І. Захарченко та М.М, Меркулова. Одеса: Атлант. 2018. 243 с.
3. Теорії конкуренції та практики визначення конкурентоспроможності в умовах безпекоорієнтованого розвитку: кол. монографія. Відп. ред. В.І. Захарченко. Одеса: Фенікс. 2020. 196 с.