ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ МОДЕЛЮВАННЯ ТА РОЗРОБКИ ЗАСОБІВ ІНФОРМАЦІЙНОЇ СИСТЕМИ ПОШУКУ МЕНТОРА ДЛЯ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ В ІТ СФЕРІ
12.02.2024 14:05
[1. Информационные системы и технологии]
Автор: Бубній Данило Юрійович, магістрант, кафедра Автоматизованих систем управління, Національний університет “Львівська політехніка”, м. Львів
Вступ. В сучасному світі, де технологічний прогрес стрімко розвивається, важливість кваліфікованих кадрів у ІТ сфері надзвичайно висока. Зростання обсягів інформації та постійні зміни технологій створюють потребу у стабільному та ефективному навчанні. Однак у багатьох випадках виявляється складним знайти ефективний шлях для підвищення кваліфікації та отримання необхідних знань. Об'єктом дослідження є процес підвищення кваліфікації в ІТ сфері, зосереджений на пошуку та взаємодії індивідів, які виступають у ролі менторів. Предметом дослідження є моделі та засоби інформаційної системи, спрямовані на оптимізацію цього процесу, а саме ідентифікація та вибір потенційних наставників, створення умов для ефективного обміну знаннями та досвідом між менторами та учнями.
Постановка задачі: розробити методологію визначення потреб у підвищенні кваліфікації серед фахівців ІТ сфери та виокремлення ключових аспектів, які можуть бути покращені через взаємодію з ментором. Аналізувати існуючі моделі підвищення кваліфікації та системи менторства в інших галузях індустрії з метою ідентифікації передового досвіду та кращих практик. Розробити модель системи оцінки компетенцій менторів, враховуючи їх знання, навички та педагогічний досвід. Створити інформаційну систему, яка забезпечить ефективний підбір менторів для конкретних потреб фахівців ІТ сфери, з використанням сучасних технологій, таких як аналітика даних та штучний інтелект. Провести експериментальне впровадження розробленої моделі та інформаційної системи в обраному середовищі, оцінити ефективність та придатність для широкого застосування. Здійснити аналіз отриманих результатів та зробити висновки щодо доцільності та перспектив використання розробленої моделі та системи в реальних умовах підвищення кваліфікації в ІТ сфері.
Основний матеріал. враховує використання експертної системи [2, с.86-90] під час розробки. Методологія визначення потреб у підвищенні кваліфікації: розроблена методологія включає в себе анкетування та аналіз фахівців ІТ сфери для визначення їх основних потреб та областей, в яких вони бажають покращити свої навички. Експертна система використовує алгоритми машинного навчання для аналізу цих даних та визначення пріоритетів. Аналіз існуючих моделей та практик в інших галузях: експертна система проводить аналіз досвіду інших галузей щодо підвищення кваліфікації та систем менторства. Цей аналіз дозволяє визначити ефективні методи та практики, які можна адаптувати для впровадження в ІТ сферу. Розробка моделі оцінки компетенцій менторів: за допомогою експертної системи розробляється модель, яка враховує критерії оцінки компетенцій менторів. Вона включає в себе аналіз освіти, практичного досвіду, рейтингів в інших платформах тощо. Створення інформаційної системи пошуку ментора: на основі розробленої моделі реалізується інформаційна система, яка використовує експертні алгоритми для ефективного підбору менторів відповідно до потреб та вимог фахівців ІТ сфери. Експериментальне впровадження та аналіз результатів: система піддається експериментальному впровадженню в обраному середовищі. Збираються дані про ефективність системи та задоволення користувачів. Експертна система аналізує ці дані та робить рекомендації для подальших вдосконалень. Аналіз та висновки: проводиться аналіз отриманих результатів, враховуючи зворотний зв'язок від користувачів. Здійснюється оцінка доцільності та перспектив використання розробленої моделі та системи в реальних умовах підвищення кваліфікації в ІТ сфері. Експертна система допомагає визначити ключові аспекти для подальшого вдосконалення системи.
Висновки. Розроблені моделі та засоби інформаційної системи пошуку ментора для підвищення кваліфікації в ІТ сфері, із використанням експертної системи, продемонстрували високий рівень ефективності в ідентифікації потреб фахівців, об'єктивній оцінці менторів та ефективному підборі наставників. Висновки підкреслюють значущість такого підходу для успішного підвищення кваліфікації в ІТ галузі.
Література
1. Jamie B. 24 Reasons Why Mentorship Is Important for Mentee and Mentor. Illinois State University, Bachelor of Arts in Social Work, Minor in Sociology. 2023. URL: https://www.indeed.com/career-advice/career-development/why-is-a-mentor-important (date of access: 11.02.2024)
2. Томашевський О.М., Цегелик Г.Г., Вітер М.Б., Дубук В.І. Інформаційні технології та моделювання бізнес-процесів. Навч. посіб. Київ: «Видавництво «Центр учбової літератури», 2021. 296 с.
__________________________
Науковий керівник: Дубук Василь Іванович, кандидат технічних наук, доцент, Національний університет “Львівська політехніка”, м. Львів