ПСИХОЛОГІЯ КОЛЬОРОВОГО ВПЛИВУ
15.09.2021 20:24
[1. Информационные системы и технологии]
Автор: Корбан Ю.В., викладач спеціальних дисциплін, Відділення «Живопис», Комунальний заклад «Одеський художній коледж ім. М.Б. Грекова, м. Одеса;
Корбан Г.В., викладач спеціальних дисциплін, Відділення «Живопис», Комунальний заклад «Одеський художній коледж ім. М.Б. Грекова, м. Одеса
Сприйняття кольору – складний і активний процес осмислення отримуваної про нього інформації, пробуджує бажання створювати на полотні картини художні образи, відповідні колірним гармоніям навколишнього світу і відбувається у взаємозв'язку асоціативних, конструктивних, семантичних, інформаційних і синтаксичних зв'язків у процесі пізнання своєрідності кольору, його жорсткості, ніжності, м'якості і агресивності.
Сприйняття кольору впливає на емоційний стан особистості студентів в процесі їх живописної творчості. Через відсутність методики оцінки рівня емоційного стану студентів при колірному сприйнятті виникає необхідність у проведенні теоретичних і експериментальних досліджень, спрямованих на встановлення психологічних особливостей впливу колірного сприйняття на емоційний стан особистості студентів.
Як зазначалося раніше, вплив кольору на емоції пов'язано з необхідністю пошуку найбільш досконалих методів оцінки рівня емоційного стану студентів у процесі колірного впливу і сприйняття. Вважаємо, що цей рівень і є показником оцінки розвитку художнього сприйняття кольору, в процесі якого змінюється психоемоційний стан особистості, що впливає на механізм розвитку творчих здібностей, що проявляються в художньому застосуванні кольору, ритму, світла, тіні і контрасту у формуванні образного мислення живописними засобами, де образ зіставляється з прекрасним, духовним і гармонійним ідеалом. Індивідуальний рівень емоційного стану впливає на емоційно-естетичну, художньо-образну і колірну виразність художнього твору. Сприйняття кольору, що впливає на емоційний стан особистості студентів, і його механізми базуються на відомих колірних моделях і колірних системах, покладених в основу міжнародних стандартів у галузі кольорознавства.
Оцінка рівня психологічного стану особистості студентів дозволяє:
• найбільш повно розкрити індивідуально-творчі здібності особистості кожного студента;
• використовувати оптимальні рівні виразних кольорових характеристик, як інструменту впливу та сприйняття кольору на емоційний стан особистості студентів;
• гармонізувати колірний образ художнього витвору;
• визначити якість і кількість колірного наповнення при
розкритті художнього образу витвору.
Вплив кольору на стан особистості студентів представимо у вигляді системи (рис.1), яка дозволяє виділити основні елементи системи, визначити їх властивості, встановити між ними зв'язки і з'ясувати пріоритетні відносини.
Рисунок 1 – Загальна схема впливу кольору на стан особистості студентів
Література:
1. Корбан Ю.В. К проблеме построения минимального суммарного цветового восприятия / Юрий Викторович Корбан // Науковий вісник. – Одеса: ПНПУ ім. К.Д. Ушинського. - 2015. - №1. – С.69-76.