ДИДАКТИЧНІ ПРИНЦИПИ НАВЧАННЯ ЕЛЕКТРОТЕХНІЦІ І ЇХ ОСОБЛИВОСТІ
18.09.2023 20:21
[3. Технические науки]
Автор: Онуфрійчук Богдан Володимирович, студент, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, м. Чернівці;
Деревянчук Олександр Володимирович, кандидат фізико-математичних наук, доцент, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, м. Чернівці;
Кравченко Ганна Олексіївна, викладач вищої категорії, Чернівецький транспортний фаховий коледж, м. Чернівці
Останнім часом приділяється багато уваги не тільки вихованню та навчанню студентів, а ще їх розвитку. Тому, під предметом методики
викладання електротехнічних дисциплін потрібно розуміти не тільки теорію і практику навчання електротехніці, а й виховання та розвиток студентів у навчальному процесі.
Електротехніка вимагає характерних для себе методів та організаційних форм навчання. Саме приватні дидактики розглядають дані питання, щодо методики викладання окремих електротехнічних дисциплін.
Науково-дослідницька діяльність здійснюється завдяки процесу навчання дисципліни електротехніка, де наявні і теоретичні, і експериментальні методи.
Методичну систему утворюють – цілі, зміст, форми методи, засоби навчання. Провідну роль відіграють саме цілі навчання, вони визначають стратегію педагогічної діяльності.
Технологію навчання складають: засоби, методи і форми навчання в їх взаємозв'язку.
Викладання електротехнічних дисциплін та методика пов'язана з іншими науками, зокрема, з математикою, фізикою, хімією. Наприклад, розвиток фізичної науки сприяв тому, що в програму курсу електротехніка і основами електроніки включені елементи спеціальної теорії відносності, фізичні основи напівпровідників тощо.
Принцип зв'язку вивчення електротехніки з практикою, життєвими ситуаціями особливо важливий при викладанні електротехнічних дисциплін у закладах професійної освіти, фахової передвищої освіти та закладах вищої освіти. Цей принцип полягає в тому, що поняття електротехнічних дисциплін та їх закономірності повинні пояснюватися не тільки з точки зору науковості, а й прикладами з реального життя, з яким постійно зіштовхуються студенти. Важливо, щоб студенти бачили практичне застосування та користь від знань, які отримують на заняттях.
Структурна схема зв’язку методики викладання електротехнічних дисциплін з іншими дисциплінами наведена на рис. 1.
Рис. 1. Методика викладання електротехнічних дисциплін
Навчальна дисципліна «Загальна електротехніка» використовує теоретичні та експериментальні методи дослідження. Пізнання студентів у процесі навчання електротехнічних дисциплін відрізняється від наукового, тим, що нові знання, як результат пізнання носить суб'єктивний характер. Результат пізнання значимий тільки для суб'єкта, тобто того, хто пізнає, а саме – студента.
Під час навчання електротехніці, студенти спостерігають електромагнітні явища в процесі демонстрованих дослідів. Спостереження електромагнітних явищ, що досліджуються студентами проводять під час виконання лабораторних робіт, в електротехнічному практикумі, на виробничій практиці тощо. У результаті порівняння та аналізу електромагнітних явищ студенти на основі індуктивних висновків можуть приходити до емпіричних узагальнень.
Важлива роль у навчанні електротехніки належить навчальним наочним моделям. Щодо більшого усвідомлення студентами електротехнічних явищ та приладів доцільно їх замінювати на наочні спеціально сконструйовані моделями. Ці моделі представлені у наочній та доступнішій формі.
При викладанні електротехнічних дисциплін широко застосовують використання аналогій, особливо при вивченні електромагнітних явищ.
Досвід роботи показує, що використання дедуктивних прийомів у процесі вивчення електротехнічних дисциплін сприяє розумінню електромагнітних явищ та розумінню способів та методів отримання цих знань.
Література:
1.Загальна електротехніка: метод. вказівки до практ. занять / Деревянчук О.В., Домініков М.М., Кравченко Г.О., Онуфрійчук Б.В. Чернівці: Чернівец. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича, 2023. 24 с.
2.Загальна електротехніка: метод. вказівки до самост. занять / Деревянчук О.В., Домініков М.М., Кравченко Г.О., Онуфрійчук А.В. Чернівці: Чернівец. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича, 2023. 16 с.