ОСОБЛИВОСТІ ЦІНОУРВОРЕННЯ В АВІАЦІЙНІЙ ГАЛУЗІ
15.09.2023 09:01
[2. Экономические науки]
Автор: Габібова Айхана, здобувач вищої освіти, кафедра менеджменту авіаційної діяльності, Льотна академія Національного авіаційного університету, м. Кропивницький
Незважаючи на економічну нестабільність, ринок пасажирських авіаперевезень в світі та в кожній країні окремо протягом останніх років поступово розвивався. Тому проаналізуємо фактори ціноутворення авіакомпанії з повним набором послуг. Одним із найважливіших факторів, що впливають на управління доходами, є сегментація споживчого ринку. Попит на авіа пасажирські рейси неоднорідний і тому може бути сегментований. Попит на бізнес-рейси в основному зосереджений у робочі дні тижня. Ділові мандрівники бронюють пізніше, ніж туристи, і їм потрібно мати можливість миттєво змінити напрямок руху. Критеріями для сегментації є: цілі подорожі, дати бронювання та спосіб бронювання. Подальша сегментація може бути здійснена на основі характеристик каналів збуту, або ринок може бути диференційований на основі конкретних характеристик, таких як групове бронювання авіаквитків, ринкові традиції в певних регіонах світу, цінова сегментація за соціальними ознаками тощо.
Сегментація споживчого ринку надає можливості для диференціації продуктів шляхом розробки специфічних послуг для кожного сегмента, як правило, послуг у польоті, наземних послуг та обмежень. Мета обмеження полягає в тому, щоб будь-який сегмент пасажирів міг придбати послуги необхідного їм рівня якості. Сервісними обмеженнями є правила та умови продажу квитків для всіх типів пасажирів. Як правило, пасажири ознайомлені з цими обмеженнями як правилами та умовами подорожі та включені у квиток. Ось кілька прикладів: скасування квитків або штрафні санкції при зміні дат подорожі, умов покупки або мінімальної кількості днів у пункті призначення. Послуги з авіаперевезень надаються шляхом створення класу бронювання авіаперевезень. Один або кілька варіантів тарифу відповідають класу бронювання [1].
Ціноутворення є одним із найважливіших факторів управління доходами авіакомпанії. Мета подорожі та особисті характеристики пасажирів впливають на готовність платити, цінову еластичність і вимоги до якості. Група туристів може бути дуже еластичною за ціною, тоді як група ділових мандрівників менш еластична, але більш чутлива до часу. Тарифи на авіаперевезення встановлюються відповідно до різної готовності споживачів платити за послугу та якості обслуговування, бажаного тим чи іншим сегментом споживачів.
Ціноутворення за умов низьких витрат спрямоване на забезпечення найнижчої ціни, яка формується за рахунок оптимізації змінних витрат. Ціни на доставку LCC відрізняються від традиційних методів тим, що ціни коригуються залежно від дати відправлення. Якщо ціна занадто низька, літак швидко заповниться, що призведе до недостатнього прибутку. І навпаки, якщо ціна занадто висока, є ризик залишитися вільними місцями на рейсі. На відміну від FSC Airlines, FSC не має класів бронювання та має лише одну ціну за рейс на будь-який момент часу [2].
Таким чином, сьогодні недорогі авіакомпанії, що надають повний спектр послуг, часто конкурують у певних сегментах ринку. Обидва типи авіакомпаній мають свої переваги: LCC перевершують конкурентів завдяки більш ефективному управлінню змінними витратами, пропонуючи місця заздалегідь і швидко реагуючи на зміни ринкових умов. FSC Airlines ретельно вивчає споживчий ринок, сегментує його та створює велику кількість пропозицій за класами бронювання, різноманітними умовами, обмеженнями та комбінаціями, щоб охопити максимальну кількість сегментів ринку, гарантуючи ризик непроданих через надмірне бронювання місць.
Список використаних джерел
1. Gallego, G. and van Ryzin, G. (1997)AMultiproduct Dynamic Pricing Problem and itsApplications to Network Yield Management. Operations Research, 45, 24-41.
2. Rivkin J.W. Dogfight over Europe: Ryanair (C), Harvard Business School case 700-117 (2000).
_____________________________________________________________________
Науковий керівник: Дорошенко Тетяна Миколаївна, кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри менеджменту авіаційної діяльності, Льотна академія Національного авіаційного університету, м. Кропивницький