ВПЛИВ ПАНДЕМІЇ COVID-19 НА ПІДПРИЄМСТВА РОЗДРІБНОЇ ТОРГІВЛІ В УКРАЇНІ
13.09.2021 23:27
[2. Экономические науки]
Автор: Калюжна А.І., студентка, Київського національного торговельно-економічного університету, м. Київ
Світова пандемія COVID-19 вплинула на всі сфери економіки. Через впровадження карантинних обмежень були закриті заводи, промислові підприємства, ресторани та кафе, спортивні зали, заклади культури та ряд магазинів роздрібної торгівлі. З початком карантину у 2020 році, були закриті усі торговельні об’єкти, окрім продуктових магазинів, магазинів, що торгують товарами першої необхідності, а також аптек.
З приходом пандемії, роздрібна торгівля зазнала значних змін та потрясінь. Через зміни у структурі попиту на товари, ритейлери мали змінюватися з великою швидкістю для забезпечення можливості провадити свою діяльність.
Великого розвитку набула онлайн торгівля товарами. 2020 рік можна назвати успішним для egrocery-ринку. Багато українських ритейлерів створили та розвивають онлайн-магазини, завдяки яким можуть реалізувати свою продукції під час локдауну. Такий спосіб реалізації дає змогу покупцям здійснювати покупки не контактуючи з іншими відвідувачами, що є надзвичайно важливим в сучасних умовах. Також розвиваються послуги “click and collect”, “click and drive”[1]. Онлайн-торгівля дійсно здійснює величезний вплив на сучасну торгівлю. За деякими даними, 52% людей, які раніше ніколи не купували в Інтернеті, під час карантину зробили це вперше.
Проте, попри позитивні зміни в сфері онлайн-продажів, офлайн торгівля зазнала величезних втрат на тлі пандемії. За даними консалтингової компанії UTG, в періоди локдауну працюють лише 10 відсотків офлайн ритейлерів.
Українська рада торгових центрів повідомляє, що за два місяці карантину у квітні-травні 2020 року, торгово-розважальні центри втратили близько 7 млрд гривень орендних надходжень, а їх орендарі – більше 50 млрд гривень товарообігу[2]. Через закриття торговельних центрів багато магазинів, що займаються продажем одягу та взуття, пропустили цілий сезон та не змогли реалізувати весняну колекцію.
Навіть після виходу з суворого карантину продажі продовжували падати. «Бізнес. Цензор», зсилаючись на «Інтерфакс-Україна», зазначає, що у ритейлера INTERTOP Ukraine за перший тиждень роботи потік відвідувачів зменшився більш ніж на 20% в порівнянні з аналогічним періодом за минулий рік, а продажі у грошовому вираженні знизилися більш ніж на 30%[3].
У період карантинних обмежень спостерігається тенденція до збільшення кількості безготівкових операцій у сфері ритейлу. За даними Національного банку України їх частка у першому півріччі 2020 року перевищила у загальній сумі та кількості аналогічні показники операцій з готівковими розрахунками. 49,5% з усієї кількості операцій із використання карток були здійсненні в торговельних мережах[4]. Кількість операцій з готівкою, відповідно, скоротилася. Через небезпечність готівки в наявних пандемічних умовах, можна спрогнозувати, що частка безготівкових оплат буде лише продовжувати рости.
Важливим для ритейлерів є створення стійких ланцюгів постачання. До пандемії основною метою для підприємств було скорочення витрат у ланцюгу, проте у сучасних умовах їм необхідно замислитися над тим, щоб зробити постачання найбільш стабільним. Купівельна поведінка споживачів є складною для прогнозування, тому підприємці мають спрогнозувати будь-які зміни у ній та, за потреби, корегувати стратегію відповідно до попиту. Також є необхідним організувати можливість отримання «відгуку» від покупця для відстеження змін у купівельній поведінці населення.
Дослідивши дані щодо роздрібного товарообороту підприємств роздрібної торгівлі Державної служби статистики за 2019 та 2020 роки, можна прослідкувати тенденцію до збільшення даного показника у 2020 році (табл. 1) [5]. Це зумовлено тим, що попри зменшення обсягів реалізації продукції, ціни на товари були вище, що і пояснює зростання роздрібного товарообороту підприємств. Загальний дохід ритейлерів збільшився, проте витрати, які вони понесли в карантинних умовах, були надзвичайно високими. Через закриття торговельних площ, орендодавці підіймали орендні ціни, тому підприємства несли величезні збитки, до того ж оплачуючи оренду порожніх магазинів. Ритейлери втратили частину прибутку через виплату зарплатні працівникам, що не працювали у зв’язку з карантинними обмеженнями, а скорочення штату не було можливим. Збільшення закупівельної ціни від постачальників, підвищення витрат на імпорт продукції, псування товару, який не було змоги реалізувати, спричинили величезні збитки. Також вплинули витрати на створення та модерацію онлайн-магазинів та на організацію і поліпшення послуг доставки.
Таблиця 1
Роздрібний товарооборот підприємств роздрібної торгівлі (юридичних осіб), млн. грн
Наслідком пандемії COVID-19 стала економічна криза, що призвела до зниження купівельної спроможності покупців та зміни їх споживчих звичок. Для того, щоб утримати покупців та мати змогу залишатися рентабельним підприємством на ринку, ритейлерам необхідно перейти від довгострокової моделі планування до гнучкої, у якій робота з постачальниками та орендарями, заробітна плата, графік роботи та витрати можуть бути переглянуті та змінені у будь-який час. Саме ті підприємства, що вчасно змінюватимуть стратегію та підлаштовуватимуться під зміни зовнішніх факторів, залишатимуться активними та прбутковими в незалежності від встановлення будь-яких обмежень.
Література:
1. Белінська Ю. Рітейл і карантин. Які висновки можна зробити вже сьогодні [Електронний ресурс] / Юлія Белінська. – 2020. – Режим доступу до ресурсу: https://retailers.ua/uk/news/menedjment/10471-riteyl-i-karantin-kakie-vyivodyi-mojno-sdelat-uje-segodnya.
2. Куницький О. Коронавірусний жах ритейлу: як вижити під час шторму [Електронний ресурс] / Олександр Куницький. – 2020. – Режим доступу до ресурсу: https://www.unian.ua/economics/other/karantin-v-ukrajini-yak-perezhiti-koronavirusniy-zhah-riteylu-ostanni-novini-11013341.html.
3. Ритейлеры пожаловались на падение продаж в ТРЦ после карантина [Електронний ресурс]. – 2020. – Режим доступу до ресурсу: https://biz.censor.net/news/3201445/riteyilery_pojalovalis_na_padenie_prodaj_v_trts_posle_karantina.
4. Іванов О. Карантин посприяв. В Україні з початку року зріс рівень безготівкових операцій [Електронний ресурс] / Олександр Іванов. – 2020. – Режим доступу до ресурсу: https://nv.ua/ukr/biz/finance/bezgotivka-staye-vse-bilsh-populyarnoyu-na-skilki-novini-ukrajini-50104880.html.
5. Державна служба статистики України [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/.
________________
Науковий керівник: Вавдійчик І.М., к.е.н., доцент кафедри економіки та фінансів підприємства, Київського національного торговельно-економічного університету