КООПЕРАЦІЯ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВ І ЛОГІСТИЧНО-ТРАНСПОРТНИХ СТРУКТУР В НАПРЯМІ ОПТИМІЗАЦІЇ ЗБУТОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
07.03.2023 22:20
[2. Экономические науки]
Автор: Грицюк Михайло Йосипович, аспірант, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника; Мисів Володимир Васильович, аспірант, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника; Луцак Мирослав Іванович, аспірант, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника
Стан аграрного сектору економіки завжди змінюється, позаяк залежить від багатьох зовнішніх чинників (економічних, політичних, організаційних), природніх факторів та правильно прийнятих управлінських рішень. Для сільськогосподарських підприємств з-поміж усього спектру проблем, з якими керівництво стикається в стратегічній та операційній рутині важливим чинником впливу на рентабельність господарювання є просторове розміщення їх майнових та земельних фондів.
Сьогодні не є секретом, що тільки колісний транспорт має змогу доставити продукцію чи пасажирів від порогу до порогу, що є першою необхідністю для сільськогосподарських господарств. Тому надалі з усіх наявних видів транспорту в Україні будемо розглядати логістичні можливості колісних транспортних засобів. На ринку надання послуг перевезень (логістики) конкуренто спроможні ті транспортні компанії де правильно організований сервіс і ефективно працюють відділи логістичних операцій та дозвільної документації [1].
Якщо проаналізувати роботу провідних міжнародних транспортно-логістичних компаній таких як DHL (Dalsey, Hillblom and Lynn), Vlantana, Girteka Logistics то ми бачимо, що їх автопарк складають колісні транспортні засоби одного бренду і моделі. Наявність автопарку одного бренду в транспортно-логістичній компанії уможливлює організувати агрегатний метод обслуговування, що є найефективнішим і найдешевшим сервісом [2, с. 8].
Агрегатний метод дозволяє сервісу транспортно-логістичній компанії утримувати у підмінному фонді цілі агрегати і рідкісні (мало розхідні запчастини) в одному екземплярі, так як вони є взаємо замінними з усім автопарком. При такому методі обслуговування зменшуються простої колісних транспортних засобів при проведенні поточних ремонтів, планових обслуговуваннях, щоденних технічних обслуговуваннях, що наближає коефіцієнт випуску колісних транспортних засобів на лінію до одиниці.
Логістика вважається ефективною при умові, що коефіцієнт пробігу більше-рівне 0,5 і наближається до одиниці [3, с. 8]. Коефіцієнт пробігу отримати більшим 0.5 можна тільки при обслуговуванні двох і більше замовників (підприємств), дотримуючись ефекту масштабу. Якщо менеджери сільськогосподарського підприємства приймуть рішення здійснювати транспортування зібраного врожаю чи виготовленої продукції власним колісним транспортним засобом, ефект масштабу втрачається [4, с. 515]. Виходячи з таких міркувань, сільськогосподарським підприємствам доцільно кооперуватись з транспортно-логістичними компаніями, досягаючи бажаного рівня рентабельності, соціального ефекту і конкурентної ціни продукції на ринку.
Перелік літературних джерел:
1. Moskvitina, D. (2007), Torhovelna lohistyka: Navchalnyi posibnyk [Trade Logistics: Textbook], Kyiv National Trade and Economic University, Kyiv, Ukraine.
2. Sas L., Shelenko D., Matkovskyi P., Balaniuk I. Innowacyjne technologie modernizacji produkcji w przedsiębiorstwach rolnych w Ukrainie. International Independent Scientific Journal. 2019. № 7. р. 7–11.
3. H. Al-Ababneh, P.Matkovskyi, A. Osmonova, I. Dumanska, A. Kalynovskyy. Analysis of export of agricultural products in the context of the global food crisis. Agricultural and Resource Economics. 2021. Vol. 7. No. 4. P. 5–26.
4. D. Shelenko, P.Matkovskyi, I. Balaniuk, L. Sas, , M. Malik, O. Levandivskyi, & М. Humeniuk. Forecasting of net profit and and the area of land of private enterprises. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development, 2021. Vol. 43. No. 4. Рp. 500-516.
___________________
Наукові керівники:
Матковський Петро Єгорович, доктор економічних наук, професор, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника;
Судук Наталія Василівна, кандидатка економічних наук, доцентка, доцентка кафедри економічної кібернетики Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника